Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Villkorssatser (Conditional Sentences)
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna en förståelse för hur villkorssatser används för att uttrycka hypotetiska situationer och deras konsekvenser. Genom att lära sig om villkorssatser kommer eleverna att kunna skapa mer komplexa meningar och bättre uttrycka sina tankar och idéer.
Centralt innehåll
Eleven kan använda villkorssatser i sina skriftliga och muntliga texter. De kan beskriva hypotetiska situationer och förstå hur språket förändras beroende på vilken typ av villkorssats som används.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till villkorssatser (10 min)
• Förklara vad villkorssatser är och deras syfte. Ge exempel på vanliga villkorssatser, såsom “If I go to the store, I will buy some milk.”
• Gå igenom de olika typerna av villkorssatser: första, andra och tredje konditionaliteter, och ge exempel på var och en.
Första konditionalis (10 min)
• Introducera första konditionalis som används för att uttrycka sannolika framtida händelser (If + present simple, will + base form of the verb).
• Ge exempel, t.ex. “If it rains, I will stay home.”
• Låt eleverna formulera egna exempel i par.
Andra konditionalis (15 min)
• Beskriv andra konditionalis som används för att uttrycka osannolika eller hypotetiska situationer i nutid (If + past simple, would + base form).
• Ge exempel som “If I had a million dollars, I would travel the world.”
• Gå igenom vanliga misstag och diskutera varför andra konditionalis används.
Tredje konditionalis (10 min)
• Introducera tredje konditionalis för att beskriva hypotetiska situationer i det förflutna (If + past perfect, would have + past participle).
• Ge exempel som “If I had known about the party, I would have gone.”
• Diskutera hur detta skiljer sig från de andra formerna.
Praktisk övning: Bygga meningar (10 min)
• Ge eleverna olika scenarier och be dem att formulera meningar i alla tre former av villkorssatser.
• Låt dem arbeta i par eller grupper för att dela och diskutera sina exempel.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta de tre typerna av villkorssatser och hur de används. Diskutera vikten av att välja rätt konditionalis beroende på situationen.
• Fråga eleverna vilket av de tre som kändes lättast respektive svårast.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kreativ berättelse (6-8 meningar) där de använder alla tre konditionality för att berätta om vad de skulle göra om de fick olika möjligheter. De ska vara beredda att dela sina berättelser med klassen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är en villkorssats? (Svar: En mening som uttrycker ett villkor och dess konsekvens.)
• Ge ett exempel på en första konditionalis. (Exempel: “If it snows, I will build a snowman.”)
• Hur använder man andra konditionalis? (Svar: För att beskriva osannolika eller hypotetiska situationer.)
• Ge ett exempel på en tredje konditionalis. (Exempel: “If I had studied harder, I would have passed the exam.”)
• Vad tyckte du var mest utmanande med villkorssatser? (Öppen fråga)
Hemläxa
Skriv en text (5-7 meningar) där du använder alla tre villkorssatserna. Välj ett ämne där du kan använda hypotetiska scenarier och deras konsekvenser.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska skriva en dialog mellan två personer som diskuterar hypotetiska situationer. De ska använda ett flöde av konversationer som innehåller olika villkorssatser.
Förslag för nästa lektion
Tema: Sammanfatta och reflektera
I nästa lektion kan fokus ligga på att sammanfatta vad eleverna har lärt sig under terminen. De kommer att göra en reflektion över sina framsteg och förbereda presentationer där de visar upp sina kunskaper om det engelska språket och dess grammatik.
Förberedelser
• Samla exempel på villkorssatser och meningar för att använda under genomgångarna.
• Förbereda övningar där eleverna ska träna på att använda olika villkorssatser.
• Se till att det finns tid och rum för de fördjupningsuppgifter som involverar kreativt skrivande.