Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Fysik
Tema: Ljus och Ljud
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska behandla hur ljus och ljud breder ut sig, reflekteras och kan registreras. Detta inkluderar också grundläggande förståelse av ljusets och ljudets egenskaper och hur de påverkar vår värld.
Kunskapskrav:
Eleven visar grundläggande kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver eleven enkla fysikaliska fenomen i naturen och samhället.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ljusets egenskaper (10 min)
– Vad är ljus och hur uppstår det?
– Hur breder sig ljus?
– Reflektion av ljus: exempel och demonstration.
Introduktion till ljudets egenskaper (10 min)
– Vad är ljud och hur uppstår det?
– Hur breder sig ljud?
– Hur kan ljud reflekteras? Praktisk demonstration.
Aktiviteter med reflektion (15 min)
– Eleverna delas in i grupper för att utföra experiment med ljus och ljud.
– Diskussionsfrågor om deras observationer.
– Sammanställning av vad grupperna upplevt.
Genomgång av experimentens resultat (10 min)
– Gemensam diskussion om vad de lärt sig.
– Reflektion kring hur ljus respektive ljud påverkar våra liv.
Avslutning och frågor (5 min)
– Sammanfatta vad de lärt sig om ljus och ljud.
– Tid för frågor och svar.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper genomföra en aktivitet där de använder en ficklampa och olika föremål (exempelvis spegel, papper och plast) för att utforska reflektion och brytning av ljus. Parallellt ska de använda en ljudgenerator för att se hur ljud beter sig vid olika ytor (hård vs mjuk).
Exit-ticket
– Vad är skillnaden på ljus och ljud?
– Beskriv hur ljus kan reflekteras.
– Vad händer när ljud träffar en vägg?
– Nämn en egenskap hos ljus.
– Ge ett exempel på hur ljudet kan ändras beroende på miljön.
Svar:
1. Ljus är en form av elektromagnetisk strålning medan ljud är en mekanisk våg.
2. Ljus kan reflekteras när det träffar en yta som är spegelartad.
3. Ljud kan försvagas eller förstärkas beroende på om det träffar hårda eller mjuka ytor.
4. Ljus har förmågan att brytas, vilket innebär att det kan ändra riktning när det passerar genom olika material.
5. Om ljudet passerar genom vatten låter det annorlunda än i luft.
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att observera ljus och ljud i sin vardag under en vecka, skriva ner fem exempel på var och hur de upplever ljus och ljud och beskriva deras observationer. De ska inkludera frågor de har kring fenomenen och sina egna reflektioner.
Citat
”Det som hörs får sällan ljusets upplysning.” – Johannes Kepler (1571-1630).
Detta citat reflekterar på hur ljus och ljud är två distinkta men interrelaterade fenomen som påverkar hur vi uppfattar vår omvärld.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslår jag temat “Ljusets hastighet och ljudets hastighet”. Detta är relevant eftersom det bygger på tidigare kunskap och låter eleverna utforska hur olika media påverkar våra upplevelser av tid och rum. Skriv “Nästa lektion” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.