Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen i geografi ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om jordens fysiska och humanta geografi, hur dessa aspekter påverkar varandra, samt om människans användning av naturresurser och hållbar utveckling.
Kunskapskrav
Eleven ska visa grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och mönster och kunna beskriva hur naturens och människors processer formar livsmiljöer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till det nationella provet (10 min)
- Genomgång av provets struktur och vad som förväntas av eleverna.
- Diskutera hur provet är uppbyggt och ge tips för att förbereda sig.
Genomgång av exempelprovfrågor (20 min)
- Titta på exempel från tidigare nationella prov:
- Exempelprovfrågor:
- Vad är en naturresurs? Ge exempel på tre olika typer av naturresurser och beskriv deras användning.
- Beskriv hur klimatet kan variera på olika platser på jorden. Vilka faktorer påverkar klimatet?
- Vad menas med ett ekosystem? Ge exempel på ett ekosystem och redogör för hur organismer samverkar i det.
- Vad innebär hållbar utveckling? Ge exempel på hur man kan arbeta för hållbarhet i sin vardag.
- Nämn och beskriv tre olika vegetationszoner på jorden. Hur påverkar dessa zoner jordens flora och fauna?
- Förklara hur människor kan påverka sitt omgivande landskap. Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Skapa en enkel karta över ditt område och märk ut viktiga geografiska platser och vägar. Vilken information kan en karta ge oss?
- Diskutera hur man kan svara på dessa frågor på ett effektivt sätt.
Övningar i analys och grupdiskussion (15 min)
- Dela ut texter eller korta artiklar om aktuella miljöfrågor som eleverna får läsa och diskutera.
- Analysera källorna och diskutera vad de kan berätta om olika geografiska fenomen.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta dagens diskussion och ge utrymme för frågor om provets innehåll.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att undersöka ett specifikt landskap, t.ex. en skog eller ett fjällområde. Varje grupp ska sammanställa information om landskapet, dess viktiga egenskaper och människans påverkan. De ska sedan presentera sina resultat för klassen. Denna aktivitet syftar till att öka intresset och förståelsen för geografisk variation.
Exit-ticket
—
M.v.h. Isak Skogstad