Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Geografi
Tema: Norden och klimatförändringar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Under denna lektion kommer eleverna att lära sig om hur klimatförändringar påverkar de nordiska länderna. Vi kommer att ta upp specifika effekter av klimatförändringar, såsom temperaturökningar, smältande glaciärer och hur dessa förändringar påverkar ekosystem och människor i Norden.
Kunskapskrav:
Eleven beskriver och förklarar samband mellan mänskliga aktiviteter och klimatförändringar samt redogör för hur klimatförändringar påverkar livsmiljöer i Norden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till klimatförändringar (10 min)
- Ge en grundläggande förklaring av vad klimatförändringar är och dess orsaker.
- Diskutera hur mänsklig aktivitet påverkar klimatet, med fokus på vår livsstil, industri och energi.
- Ställ frågor till eleverna om deras känslor kring klimatförändringar och miljö.
Klimatförändringarnas påverkan i Norden (15 min)
- Beskriv specifika effekter av klimatförändringar i Norden, exempelvis smältande isar, förändrade djur- och växtarter, samt klimatvariationer.
- Använd statistik och bilder för att illustrera förändringarna över tid.
- Diskutera hur dessa förändringar påverkar människor, som jordbrukare och samer.
Åtgärder och lösningar (15 min)
- Presentera åtgärder som de nordiska länderna vidtar för att bekämpa klimatförändringar, exempelvis förnybar energi och internationellt samarbete.
- Diskutera vad individer kan göra för att bidra till att bekämpa klimatförändringar.
- Ge exempel på lokala projekt eller initiativ för att skydda miljön.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna har lärt sig om klimatförändringar.
- Reflektera över varför det är viktigt att agera kring klimatfrågor.
- Förbered eleverna för en aktivitet där de ska utveckla sina egna idéer för att motverka klimatförändringar.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en “klimatplan” för sin skola eller sitt samhälle. Planen ska inkludera konkreta förslag på hur man kan minska sin klimatpåverkan, såsom energieffektivisering, avfallshantering eller skapandet av gröna områden. Vill du ha en detaljerad aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad är klimatförändringar? (Långvariga förändringar i temperatur och vädermönster, ofta orsakade av mänsklig aktivitet.)
- Nämn två sätt som klimatförändringar påverkar Norden. (Smältande glaciärer, förändrat djurliv.)
- Varför är det viktigt att arbeta med klimatfrågor? (För att skydda vår miljö och framtida generationer.)
- Vad kan vi som individer göra för att motverka klimatförändringar? (T.ex. minska bilåkande, återvinna, spara energi.)