Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Kemi
Tema: Kemiska reaktioner och energi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I denna lektion kommer vi att fokusera på sambandet mellan kemiska reaktioner och energi. Vi kommer att diskutera vad som menas med exotherma och endotherma reaktioner, ge exempel på sådana reaktioner och diskutera hur energi omvandlas under kemiska processer.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva vad energin gör i kemiska reaktioner och ge exempel på exotherma och endotherma reaktioner. Eleven kan också förklara hur energi omvandlas i dessa reaktioner och varför detta är viktigt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kemiska reaktioner och energi (10 min)
- Förklara hur energi är involverad i kemiska reaktioner och varför den är viktig.
- Diskutera vad som menas med energiutveckling och energiförbrukning under reaktioner.
Exotherma och endotherma reaktioner (15 min)
- Definiera exotherma reaktioner (releaserar energi, till exempel förbränning) och ge exempel som lågan av en brasa eller reaktioner i respiration.
- Definiera endotherma reaktioner (absorberar energi, till exempel fotosyntes) och ge exempel på hur växter använder energi från solen.
- Diskutera energibehovet för att starta och genomföra dessa reaktioner.
Praktisk aktivitet: Experimentera med temperaturförändringar (15 min)
- Låt eleverna genomföra ett enkelt experiment som demonstrerar en exotherm eller endotherm reaktion (exempelvis: Blanda natron med ättika (endotherm, kylning) eller blanda vatten och kalciumklorid (exotherm, värmeutveckling).
- Låt eleverna observera temperaturförändringar och registrera sina data.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Återkoppla till lektionens innehåll och diskutera hur energin påverkar kemiska reaktioner.
- Låt eleverna reflektera över vilken typ av reaktion de tyckte var mest intressant och varför.
- Ge möjlighet för frågor och diskussion.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en affisch där de beskriver en exotherm och en endotherm reaktion, inklusive förklaringar av de energiflöden som är involverade. De ska innehålla illustrationer och exempel på var dessa reaktioner kan ses i vardagen. Om du vill ha en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet” så tar jag fram den.
Exit-ticket
- Vad är en exotherm reaktion? Svar: En reaktion som frisätter energi.
- Ge ett exempel på en exotherm reaktion. Svar: Förbränning av ved.
- Vad är en endotherm reaktion? Svar: En reaktion som absorberar energi.
- Ge ett exempel på en endotherm reaktion. Svar: Fotosyntes.
- Hur påverkar energin resultatet av en kemisk reaktion? Svar: Den kan avgöra reaktionens riktning och huruvida den kan ske.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en kemisk reaktion som de stöter på i sina liv (exempelvis i matlagning eller rengöring) och beskriva om det är en exotherm eller endotherm reaktion, inklusive en förklaring av energiflödet. Om du vill ha en mer detaljerad hemuppgift kan du skriva “Hemuppgift” så tar jag fram den.
Citat
”Energi kan inte skapas eller förstöras, den kan bara omvandlas.” – Albert Einstein. Detta citat belyser den centrala rollen som energi har i kemiska reaktioner, vilket är kärnan i dagens lektion.
Nästa lektion
Föreslaget tema för nästa lektion är “Material i kemiska reaktioner”, där vi kommer att undersöka hur olika material påverkar kemiska reaktioner, inklusive katalysatorer och reaktionshastighet. Detta tema är relevant för att förstå hur vi kan styra och påverka kemiska reaktioner. Om du vill ha en lektionsplanering baserat på detta förslag, skriv “Nästa”.