Lektionsplanering: Kreativ matematik
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Kreativ matematik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Denna lektion kommer att fokusera på att använda kreativitet och fantasi inom matematik för att lösa problem och skapa nya idéer. Eleverna kommer att få utforska matematiska koncept genom spel, konst och praktiska projekt.
Kunskapskrav:
Eleven kan tillämpa matematiska begrepp på nya sätt och visa kreativt tänkande i problemlösningsprocessen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kreativ matematik (10 min)
- Förklara vad kreativ matematik innebär och vad det kan innebära för problemlösning.
- Diskutera exempel på hur matematik används inom konst, design och vetenskap.
- Stimulera elevernas tankar kring egna idéer och projekt.
Matematik genom spel och aktiviteter (15 min)
- Introducera matematikspel som kan användas för att öva på olika matematiska koncept.
- Eleverna får i grupper spela ett matematikspel och diskutera dess användning för att förstå olika begrepp.
- Låt eleverna utvärdera spelen de spelar och hur de kan applicera dem på sina studier.
Kreativt matematiskt projekt (15 min)
- Presentera ett projekt där eleverna ska skapa något med en matematikbas (ex: bygga en geometrisk konstruktion, skapa ett mönster).
- Dela in eleverna i grupper och låt dem börja planera sitt projekt.
- Uppmana dem att använda sina kunskaper i matematik på ett kreativt sätt.
Presentation av projekt (10 min)
- Grupperna får tid att presentera sina matematiska projekt för klassen.
- Diskutera de olika angreppssätten och idéerna som grupperna har presenterat.
- Reflektera över lärdomarna i samband med att använda kreativitet i matematiken.
Aktivitet
Eleverna får skapa en matematiskt inspirerad konstverk baserat på ett matematiskt koncept (ex: symmetri eller mönster). De kommer att använda olika material för att skapa konstverket, som sedan ska presenteras och förklaras för klassen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad var det mest kreativa du gjorde under lektionen? Svar: (Öppet svar, varierar mellan eleverna).
- Hur kan matematik och kreativitet samverka? Svar: (Öppet svar, varierar mellan eleverna).
- Kan du ge ett exempel på hur du använde matematik i ditt projekt? Svar: (Öppet svar, varierar mellan eleverna).
- Var det någon speciell utmaning du stötte på i ditt projekt? Svar: (Öppet svar, varierar mellan eleverna).
- Vad lärde du dig om matematik som du inte visste tidigare? Svar: (Öppet svar, varierar mellan eleverna).