En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Naturorienterande ämnen – Ämnen runt omkring oss

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Naturorienterande ämnen

Tema: Ämnen runt omkring oss

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen i naturorienterande ämnen ska eleverna ges möjlighet att undersöka olika livsmiljöer och hur dessa påverkar djur och växters livsvillkor. Detta inkluderar att studera djur, växter och svampar i närmiljön samt hur de kan grupperas och namn på några vanligt förekommande arter. Dessutom ska eleverna få lära sig om kretslopp och energiresurser som finns i naturen och hur människan påverkar dessa.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt och ger exempel på hur djur och växters livsvillkor påverkas av yttre faktorer. Eleven utför enkla systematiska undersökningar och drar slutsatser baserade på egna observationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ämnen runt omkring oss (10 min)

  • Presentera temat för lektionen och betydelsen av naturen i våra liv.
  • Diskutera de djur och växter eleverna möter i sin vardag och deras betydelse.
  • Introducera begrepp som ekosystem och biologisk mångfald.

Gruppdiskussioner (10 min)

  • Dela in eleverna i smågrupper och ge dem en fråga att diskutera, exempelvis: “Vilka ämnen ser ni i er närmiljö som ni tycker är viktiga?”
  • Låt grupperna dela sina funderingar med klassen efter diskussionen.
  • Diskutera hur ämnen i närmiljön kan kopplas till ekosystemet.

Praktisk aktivitet – Utforskning av skolans närområde (20 min)

  • Ta med eleverna ut i skolans närområde för att identifiera olika växter och djur.
  • Ge eleverna uppgifter som att observera, notera och dokumentera sina fynd i grupper.
  • Diskutera säkerhetsåtgärder och etik vid naturstudier.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Samla klassen och låt dem dela med sig av sina observationer.
  • Reflektera tillsammans över hur detta kan kopplas till det de tidigare lärt sig om ekosystem och biologisk mångfald.
  • Förklara varför detta arbete är viktigt för att bygga en hållbar framtid.

Aktivitet

I denna lektion ska eleverna genomföra en praktisk aktivitet där de går ut i skolans närområde för att undersöka och observera växter och djur. Eleverna kommer att arbeta i grupper för att dokumentera sina observationer genom anteckningar och bilder. Aktiviteten syftar till att öka elevernas medvetenhet om den biologiska mångfalden i deras omgivning och skapa en förståelse för vikten av att bevara den. Efter aktiviteten kommer grupperna att dela sina fynd med klassen och diskutera betydelsen av vad de upptäckt.

Exit-ticket

  • Vilka djur och växter har vi pratat om under lektionen? Svar: Elevernas egna svar utifrån observationerna.
  • Vad menas med ett ekosystem? Svar: Ett avgränsat område där djur, växter och miljön samverkar.
  • Hur kan vi skydda den biologiska mångfalden? Svar: Genom att bevara livsmiljöer och minska påverkan på naturen.
  • Ge exempel på hur människor påverkar sitt närområde. Svar: Genom byggande, avfall, föroreningar och utflykter.
  • Varför är det viktigt att studera naturen? Svar: För att förstå vår påverkan på miljön och lära oss bevara den.

Hemuppgift

Eleverna ska i hemuppgiften välja en växt eller ett djur som de är nyfikna på och skriva en kort rapport om dess livsvillkor, föda och hur det bidrar till sitt ekosystem. Rapporten ska innehålla bilder, antingen handritade eller utskrivna, och ett avsnitt om varför denna art är viktig. Avsluta gärna med egna tankar om vad vi kan göra för att skydda den.

Citat

”Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi har lånat den av våra barn.” – David Brower, 1970. Citatet handlar om vikten av att bevara naturen och våra resurser för kommande generationer. Det anknyter till lektionen genom att sätta fokus på vår roll som förvaltare av miljön och vikten av att ta ansvar för den biologiska mångfalden.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Förändringar i ekosystemet”. I denna lektion kommer vi att fokusera på hur människans aktiviteter kan påverka ekosystemen och biologisk mångfald och diskussioner kring hållbara metoder.


×