Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Religionskunskap
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen i religionskunskap ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om centrala aspekter av olika religioner och livsåskådningar. De ska också förstå hur religion påverkar människors liv och sociala normer, samt kunna analysera och diskutera moraliska och livsfrågor.
Kunskapskrav
Eleven ska visa grundläggande kunskaper om religioner och livsåskådningar och kunna beskriva likheter och skillnader mellan dem. Eleven ska också kunna reflektera över vad religion och livsåskådning kan betyda för olika människor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till det nationella provet (10 min)
- Genomgång av provets struktur och vad som förväntas av eleverna.
- Diskutera förberedelser och användbara studiemetoder.
Genomgång av exempelprovfrågor (20 min)
Titta på exempel från tidigare nationella prov:
- Vad kännetecknar kristendomen? Beskriv grundläggande tro och traditioner.
- Vad är de centrala tankarna i islam? Ge exempel på vad troende muslimer gör i sin vardag.
- Beskriv en viktig högtid inom en religion. Vad firas, och varför är den betydelsefull?
- Vad innebär livsåskådning? Ge exempel på olika livsåskådningar och deras grundläggande värderingar.
- Diskutera skillnaderna mellan religiösa och sekulära perspektiv på moral och etik.
- Hur påverkar religion människors liv och samhälle? Ge exempel på hur religion kan påverka kultur och traditioner.
- Vad är en religiös rit och varför är den viktig? Ge exempel på riter inom en eller flera religioner.
Diskutera hur man kan svara på dessa frågor effektivt.
Övningar i analys och diskussion (15 min)
Dela ut texter om aktuella livsåskådningsfrågor och låt eleverna diskutera i små grupper. De ska identifiera huvudargument och reflektera över olika synsätt.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
Sammanfatta diskussionerna och ge utrymme för frågor.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas en specifik religion eller livsåskådning. Varje grupp ska samla information och förbereda en presentation som inkluderar centrala begrepp, traditioner och betydelse. Syftet är att öka deras förståelse för religiös mångfald.
Exit-ticket
- Vilken religion eller livsåskådning tycker du är mest intressant och varför?
Svar: Skriv en kort reflektion. - Hur kan vi arbeta för att förstå och respektera olika religioner i vårt samhälle?