Lektionsplanering: Förberedelse inför nationella provet
Årskurs: 6
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen i samhällskunskap ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om samhällets strukturer, funktioner och hur olika aktörer samverkar. Eleverna ska också förstå begrepp som demokrati, rättigheter och skyldigheter samt kunna diskutera aktuella samhällsfrågor.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och ge exempel på hur samhället är uppbyggt och fungerar, samt kunna diskutera sambanden mellan individ och samhälle.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till det nationella provet (10 min)
- Genomgång av provets struktur och de olika delarna som ingår.
- Diskutera vad som förväntas av eleverna och ge tips om hur man förbereder sig.
Genomgång av exempelprovfrågor (20 min)
Titta på exempel från tidigare nationella prov:
- Vad innebär demokrati? Beskriv vad som kännetecknar ett demokratiskt samhälle.
- Vilka rättigheter och skyldigheter har barn enligt FN:s barnkonvention?
- Diskutera skillnaderna mellan en diktatur och en demokrati. Ge exempel på länder som har respektive styrelseskick.
- Vad är mänskliga rättigheter? Ge exempel på vilka rättigheter som är viktiga.
- Hur kan medier påverka vår uppfattning om olika samhällsfrågor? Diskutera med exempel.
- Vad är en viktig högtid inom svensk kultur, och vilken betydelse har den?
- Beskriv hur kommuner styrs och vad deras ansvar är mot invånarna.
Diskutera hur man kan svara på dessa frågor på ett effektivt sätt.
Övningar i analys och diskussion (15 min)
- Dela ut texter eller artiklar om aktuella samhällsfrågor. Eleverna får diskutera vad texten handlar om, och vilka olika synpunkter som uttrycks.
- Grupperna kan även diskutera hur de skulle hantera en konkret samhällsfråga.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
Sammanfatta lektionen och ge eleverna möjlighet att ställa frågor om provets innehåll.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får i uppdrag att välja en samhällsfråga att undersöka närmare (t.ex. miljöfrågor, jämställdhet, mänskliga rättigheter). Varje grupp ska göra en presentation där de redovisar vad de kommit fram till och föreslå lösningar. Denna aktivitet syftar till att öka deras förståelse för samhällsfrågor och hur man kan påverka samhället.
Exit-ticket
- Vad tycker du är den viktigaste rättigheten vi har som medborgare?
- Svar: Skriv en kort reflektion.
- Hur kan vi som individer påverka vårt samhälle?
- Svar: Ge exempel.
- Vilka samhällsfrågor tycker du är mest intressanta att diskutera och varför?