Lektion. Åk. 6. Slöjd – Funktionella föremål i trä

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Slöjd

Tema: Skapa funktionella föremål i trä

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Under lektionen om att skapa funktionella föremål i trä kommer eleverna att få lära sig att planera och genomföra projekt som resulterar i praktiska och användbara träprodukter, som t.ex. små hyllor, leksaker eller köksredskap. Det centrala innehållet omfattar förståelse för träets egenskaper, val av lämpliga verktyg och tekniker, samt vikten av att ha en fungerande design.

Kunskapskrav

Eleven kan planera och genomföra ett större slöjdprojekt där en funktionell produkt i trä skapas. Eleven kan också välja och använda rätt material och tekniker för sitt projekt och reflektera över arbetsprocessen och produktens funktionalitet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till funktionella föremål (10 min)

  • Genomgång av vad som menas med funktionella föremål och exempel på sådana.
  • Presentation av olika typer av träprodukter och deras användningsområden.
  • Diskussion om design och hur funktionalitet kan påverka designbeslut.

Planera och skissa på projekt (15 min)

  • Eleverna får välja sitt funktionella föremål att skapa.
  • Diskutera och skissa på design och mått för sitt projekt.
  • Läraren går runt och ger feedback och stöd i planeringen.

Genomförande av projekt (15 min)

  • Eleverna börjar med att arbeta på sina projekt, använder verktyg för sågning, slipning och montering.
  • Läraren ger kontinuerlig vägledning och assisterar vid tekniska frågor.
  • Fokusera på att följa de ritningar och planer de skapat och lösa eventuella problem som uppstår.

Avslutning och utvärdering (10 min)

  • Samling där eleverna visar upp sina färdiga funktionella föremål.
  • Reflektion över arbetsprocessen och hur deras föremål fungerar i praktiken.
  • Diskutera eventuella lärdomar och förbättringar som kan göras för framtida projekt.

Aktivitet

Som aktivitet kommer eleverna att skapa en enkel krok för att hänga nycklar eller kläder. De får designa sitt eget hängande föremål av trä, vilket ger dem en chans att praktiskt lära sig om funktionalitet och design. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vilket funktionellt föremål skapade du? (Svar: Elevens egen beskrivning)
  • Hur planerade du ditt projekt? (Svar: Elevens planeringsmöjligheter)
  • Vilka verktyg och tekniker använde du? (Svar: Elevers redogörelse för användning)
  • Var det något som överraskade dig under skapandeprocessen? (Svar: Elevens reflektion)
  • Hur tror du att funktionaliteten i ditt föremål kan förbättras? (Svar: Elevens tankar kring förbättring)

Hemuppgift

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp