Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Dagligdags fraser och presentationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Undervisningen ska behandla vardagliga situationer samt personer, platser och aktiviteter, där målspråket används. Det handlar om att förstå, använda och reagera på språket i enkla och bekanta sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven lyssnar, och förstår vanliga, enkla ord och fraser i tydligt talat, enkelt språk i långsamt tempo om välbekanta ämnen. I muntliga framställningar formulerar sig eleven mycket enkelt och i huvudsak begripligt med enstaka vanliga ord och fraser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till dagliga fraser (10 min)
- Introducera begreppet “dagligdags fraser” på spanska.
- Ge exempel på vanliga fraser som används i klassrummet och i vardagen.
- Visa bilder eller korta videoklipp som illustrerar användningen av dessa fraser.
Lyssningsövning (10 min)
- Spela upp en ljudfil med en dialog mellan två personer som använder dagliga fraser.
- Be eleverna notera fraser som de känner igen.
- Diskutera tillsammans vad de har lyssnat på och vad fraserna betyder.
Presentationsteknik (15 min)
- Lär ut hur man gör en kort presentation av sig själv på spanska.
- Ge exempel på hur man framhäver namn, ålder, intressen och favoritaktiviteter.
- Öva tillsammans genom att låta eleverna säga sina egna presentationer.
Pararbete (10 min)
- Dela upp eleverna i par och låt dem öva sina presentationer med varandra.
- Ge dem stödmedel, som fraslistor, för att underlätta.
- Uppmuntra dem att ge konstruktiv feedback till varandra.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
- Diskutera vikten av att kunna använda dessa fraser i verkliga situationer.
- Fråga eleverna vilka fraser de tyckte var mest intressanta eller användbara.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kort presentation av sig själva på spanska, bestående av 5-6 meningar. De ska även illustrera sin presentation med bilder som representerar deras intressen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Fråga 1: Vad betyder “¿Cómo te llamas?” Svar: “Vad heter du?”
- Fråga 2: Hur säger man “Jag är år gammal” på spanska? Svar: “Tengo años.”
- Fråga 3: Vilken fras använder man för att säga hejdå? Svar: “Adiós.”
- Fråga 4: Beskriv en aktivitet du tycker om på spanska. Svar: Ex: “Me gusta jugar fútbol” (Jag gillar att spela fotboll).
- Fråga 5: Ge ett exempel på en fråga du kan ställa på spanska. Svar: “¿Qué tiempo hace?” (Hur är vädret?).
Hemläxa
Skriv en kort text (100-150 ord) på spanska där du anger vad du gjorde under helgen. Glöm inte att använda minst fem av de fraser ni har lärt er i lektionen.
Fördjupningsuppgift
Skapa en presentation (3-5 minuter) om en valfri spansk talande person (t.ex. en känd artist, författare eller historisk figur) och inkludera tre intressanta fakta om deras liv.
Förslag för nästa lektion
Tema: Att beskriva sin familj. Nästa lektion kan handla om hur man beskriver sin familj på spanska. Vi kommer att fokusera på familjemedlemmars namn, relationer och hur man uttrycker känslor kring dem. Det är relevant och bygger vidare på lektionens mål om dagliga fraser, vilket ger en progression i elevens förmåga att uttrycka sig på spanska.
Förberedelser
- Förbered ljudavsnitt för lyssningsövningen.
- Skapa fraslistor för eleverna att använda under pararbete.
- Samla bilder för elevernas presentationer av sig själva.