Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Beskrivning av familjen
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska behandla hur man beskriver familjemedlemmar och deras karakteristiska drag, samt hur dessa uttryck används i vardagslivet. Det handlar om att förstå och använda enstaka ord samt fraser på spanska för att beskriva relationer i familjen.
Kunskapskrav
Eleven formulerar sig mycket enkelt och i huvudsak begripligt i tal om välbekanta ämnen, och kan använda några vanliga ord och fraser för att beskriva människor, exempelvis familjemedlemmar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till familjebeskrivningar (10 min)
- Presentera hur man på spanska beskriver familjemedlemmar, t.ex. “mi madre” (min mamma) och “mi padre” (min pappa).
- Diskutera hur familjestrukturer kan se olika ut och be eleverna att nämna olika medlemsrelationer.
Ordförråd för familjen (10 min)
- Introducera ett ordförråd kopplat till familjemedlemmar, t.ex. “hermano” (bror), “hermana” (syster), och “abuelo” (morfar/farfar).
- Använd flashcards eller bilder för att illustrera varje familjemedlem.
Grammatik och meningar (15 min)
- Visa hur man använder possessiva pronomen, exempelvis “mi” (min) och “tu” (din).
- Låt eleverna bilda meningar som “Mi hermana es alta” (Min syster är lång) och öva med ett par andra exempel.
Parövning (10 min)
- Låt eleverna arbeta i par för att beskriva varandras familjer.
- Ge dem fraslistor och ordböcker för att stödja deras arbete.
Sammanfattning och diskussion (5 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen om att beskriva familjemedlemmar.
- Diskutera hur dessa uttryck kan användas i olika situationer, som i en presentation.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort text (50-100 ord) om sin familj där de inkluderar minst fem av fraserna och orden de lärde sig under lektionen. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
- Fråga 1: Vad betyder “mi madre”?
Svar: “min mamma” - Fråga 2: Hur säger man “bror” på spanska?
Svar: “hermano” - Fråga 3: Ge ett exempel på en mening som beskriver en familjemedlem.
Svar: “Mi padre es simpático” (Min pappa är trevlig). - Fråga 4: Vad är betydelsen av “abuela”?
Svar: “farmor/mormor” - Fråga 5: Vilken fras skulle man använda för att säga “din syster”?
Svar: “tu hermana.”
Hemläxa
Skriv en kort text (100-150 ord) på spanska där du beskriver din familj med hjälp av minst åtta ord/familjetermer som ni har lärt er i lektionen.
Fördjupningsuppgift
Skriv en längre text eller gör en presentation (3-5 minuter) där du beskriver din familj och inkluderar bilder, beskriva varje medlems roll och relationer inom familjen. Använd kompletta meningar och variation i språket.
Förslag för nästa lektion
Tema: Att diskutera fritidsintressen. I nästa lektion är det viktigt att bygga vidare på familjebeskrivningen genom att låta eleverna använda samma språk för att tala om sina fritidsintressen, som kan involvera familjemedlemmar. Detta ger en vidare förståelse för språket och hur man pratar om både människor och aktiviteter i deras liv.
Förberedelser
- Förbered bilder eller flashcards av familjemedlemmar.
- Skapa fraslistor för eleverna att använda under parövningen.
- Säkra material för presentationerna som eleverna kommer att skapa.