Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Frågeord och hur man bildar frågor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på vanliga frågeord på spanska och hur man korrekt formar frågor i språket. Eleverna lär sig förstå olika sätt att ställa frågor och vikten av korrekt ordföljd.
Kunskapskrav
Eleven kan använda grundläggande ordförråd för att ställa frågor och kan konstruera enkla frågor i tal och skrift.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till frågeord (10 min)
- Presentera vanliga frågeord på spanska (exempel: qué, quién, dónde, cuándo, por qué, cómo).
- Diskutera betydelsen av varje frågeord och ge exempel på hur de används.
Frågeord i meningar (15 min)
- Visa hur man använder olika frågeord för att skapa frågor och ge exempel på vanliga frågor som kan ställas.
- Ge eleverna en uppgift där de ska översätta frågor från svenska till spanska med hjälp av rätt frågeord.
Ordföljd i frågor (10 min)
- Lär ut hur frågeorden placeras i meningar och vikten av ordföljd.
- Diskutera skillnaderna mellan påståendemeningar och frågesatser i spanska.
- Låt eleverna öva genom att skriva egna frågor med korrekt ordföljd.
Praktisk övning – Intervjua en klasskamrat (10 min)
- Dela in eleverna i par. En elev spelar rollen av intervjuare och den andra är den intervjuade.
- Ge dem en lista med frågor baserade på frågeorden, som de ska använda under intervjun.
- Efter övningen får eleverna byta roller.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen intervju med valfri klasskamrat där de ställer minst fem frågor. De ska använda olika frågeord för att göra intervjun intressant och omfattande. Varje elev ska skriva ner svaren på sina frågor samt sammanfatta intervjun i en kort text. Detta hjälper till att utveckla både deras kommunikativa och skrivna färdigheter på spanska.
Exit-ticket
- Vilka är de sex vanligaste frågeorden på spanska?
Svar: Qué, quién, dónde, cuándo, por qué, cómo. - Hur börjar man en fråga på spanska?
Svar: Med ett frågeord följt av verbet och subjekten. - Vad betyder “cómo”?
Svar: Hur. - Ge ett exempel på hur man använder “dónde” i en mening.
Svar: ¿Dónde está la biblioteca? (Var ligger biblioteket?) - Vad är skillnaden mellan en påståendemening och en fråga?
Svar: Påståendemeningen ger information, medan frågan ber om information.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en dialog mellan två personer med minst 10 frågor som använder de frågeord som har lärts ut under lektionen. Dialogen ska handla om en viss situation, till exempel att planera en fest eller diskutera favoritaktiviteter. Hemuppgiften syftar till att förstärka förståelsen för hur man bygger frågor och använder dem i ett samtal.
Citat
”La inteligencia consiste no sólo en el conocimiento, sino también en la destreza de aplicar.”