En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Spanska – Traditioner och högtider kopplade till mat

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Spanska
Tema: Traditioner och högtider kopplade till mat

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska behandla traditioner och högtider i spansktalande länder, med fokus på mat och dryck. Det ska ge en inblick i hur och när dessa traditioner firas, samt språklig förmåga att beskriva och diskutera festligheterna.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva traditioner och lite mer komplexa kulturella företeelser i sin vardag. Eleven kan uttrycka egna åsikter och känslor om det som diskuteras på spanska, och förstår vanliga fraser kopplade till ämnet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till traditioner (10 min)

  • Presentera några vanliga traditioner och högtider i spansktalande länder, exempelvis “Navidad” (Jul) och “La Semana Santa” (Påskveckan).
  • Diskutera hur dessa traditioner kan skilja sig från svenska traditioner.

Ordförråd för traditioner och mat (10 min)

  • Introducera ordförråd kopplat till traditioner och typiska maträtter, såsom “turrón” (mandeltårta) och “pascas” (obs: påskmat).
  • Använd bilder och videoklipp för att öka förståelsen och intresset.

Diskussionsövning (15 min)

  • Dela upp klassen i små grupper och låt dem diskutera sina egna traditioner kopplade till mat och högtider.
  • Be dem använda de nya termer de har lärt sig för att beskriva sina traditioner för de andra grupperna.

Presentation av traditioner (10 min)

  • Avsätt tid för varje grupp att sammanfatta sina diskussioner och presentera vad de har lärt sig om sina traditioner.
  • Läraren kan ställa frågor för att uppmuntra reflektion och för att hjälpa eleverna att utveckla sina svar.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om traditioner.
  • Fråga vad som var mest intressant och om de har några nya traditioner de vill utforska.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort text (100-150 ord) där de beskriver en tradition de firar i sin familj, gärna kopplad till mat. Texten ska inkludera användning av minst fem nya ord eller fraser som de har lärt sig under lektionen. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

  • Fråga 1: Vad betyder “Navidad”? Svar: “Jul”
  • Fråga 2: Nämn en typisk julmat som äts under “Navidad”. Svar: “turrón” (mandeltårta)
  • Fråga 3: Vad används frasen “¡Feliz Navidad!” för? Svar: För att önska någon en god jul.
  • Fråga 4: Vad betyder “La Semana Santa”? Svar: “Påskveckan”
  • Fråga 5: Hur skulle du beskriva en traditioner i din familj på spanska? Svar: T.ex.: “En mi familia, celebramos la Navidad con una gran cena” (I min familj firar vi jul med en stor middag).

Hemläxa

Skriv en text (150-200 ord) på spanska där du beskriver en favorittradition i din familj, och inkludera hur traditionen kopplas till mat och dryck. Använd minst åtta ord och fraser från lektionen.

Fördjuppningsuppgift

Forskning och skriv en presentation (3-5 minuter) om en traditionell högtid i ett spansktalande land. Fokusera på dess ursprung, hur den firas och vilka maträtter som brukar ingå. Använd bilder och exempel för att förklara.

Förslag för nästa lektion

Tema: Språket i kultur och musik. I nästa lektion kan eleverna undersöka språkets roll inom musiken och kulturen i spansktalande länder. Genom att lära sig om typiska sånger, deras texter och betydelser, får de en djupare förståelse för språket och kulturen, samt får chansen att öva språket.

Förberedelser

  • Förbered bilder och videor av typiska traditionella maträtter och högtider.
  • Samla exempel på texter och sånger kopplade till traditionerna.
  • Tillhandahåll material för elevernas presentationer.

×