En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Berättande text

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Berättande text

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att arbeta med berättande texter, inklusive att förstå deras struktur och syfte. Eleverna ska också få möjlighet att analysera känslor och stämningar i berättande texter samt utveckla sin förmåga att skriva egna berättelser.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva enkla berättande texter där handlingen är tydlig och har en viss struktur. Eleven kan även ge exempel på hur känslor och stämningar skapas i texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande texter (15 min)

  • Introducera begreppet berättande text och dess syfte i litteraturen.
  • Diskutera olika typer av berättande texter som noveller, sagor och självbiografiska texter.
  • Gå igenom de grundläggande delarna i en berättande text: inledning, huvuddel och avslutning.

Exempelanalys av en berättelse (15 min)

  • Läs en kort berättande text tillsammans med eleverna.
  • Analysera texten med fokus på struktur, karaktärer och miljöbeskrivning.
  • Diskutera vilka känslor och stämningar texten förmedlar och hur dessa skapas.

Planering av egen berättelse (10 min)

  • Ge eleverna instruktioner för att planera en egen berättelse, inklusive att tänka på karaktärer, miljö och handling.
  • Låt dem göra skisser eller noteringar om sina idéer.
  • Gå runt i klassrummet och ge feedback på planerna.

Gruppdiskussion (5 min)

  • Låt eleverna diskutera sina berättelseidéer i små grupper.
  • Uppmuntra dem att ge varandra konstruktiv feedback och ställa frågor.
  • Sammanfatta diskussionerna i helklass.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättande text inspirerad av deras planering. De får välja ett tema eller en händelse att utgå ifrån, och ha i åtanke att inkludera känslor och stämningar i sin text. Aktiviteten syftar till att främja deras skrivförmåga och kreativitet inom berättande texter.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

  • Vad är syftet med en berättande text?
    Att underhålla och förmedla en historia eller upplevelse.
  • Nämn tre delar av en berättande text.
    Inledning, huvuddel och avslutning.
  • Ge ett exempel på en känsla som kan förmedlas i en berättelse.
    Lycka, sorg, rädsla.
  • Hur kan miljöbeskrivningar påverka läsarens upplevelse?
    De hjälper till att skapa stämning och ger kontext till berättelsen.
  • Vad ska du tänka på när du planerar din berättelse?
    Karaktärer, miljö och handling.

Hemläxa

Skriv en färdig berättande text på 300-500 ord där du använder de element som diskuterats i lektionen.

Fördjupningsuppgift

För de elever som vill ha en större utmaning kan de få i uppdrag att skriva en längre berättelse (minst 800 ord) som inkluderar flera karaktärer och komplikationer i handlingen. De ska också i sin text visa på djupgående känslor och välfunderade miljöbeskrivningar.

Förslag för nästa lektion

Berättartävling

I nästa lektion kan vi ha en berättartävling där eleverna får dela sina berättelser högläst för klassen. Det kommer att ge dem möjlighet att öva på sin muntliga framställning och ge feedback på varandras arbeten. Detta är relevant då det kombinerar såväl skrivande som talande, och ger en möjlighet att reflektera över och förbättra deras berättande förmågor.

Förberedelser

  • Välj en kort berättande text för analys och läsning.
  • Förbered frågor för diskussion och analys av den valda texten.
  • Skapa och dela ut planeringsmallar för berättelsen till eleverna.

×