En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Berättande text och sagor

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Berättande text och sagor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas förmåga att förstå och skapa berättande texter, inklusive sagor. Detta omfattar bland annat berättarstruktur, karaktärsbeskrivningar och miljöskildringar.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna skriva enkla berättande texter med viss språklig variation och en fungerande struktur, där händelseförloppet presenteras tydligt och karaktärerna beskrivs på ett engagerande sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande texter (10 min)

– Ge en översikt av vad en berättande text är och tänka kring olika typer av berättande, t.ex. sagor och noveller.
– Diskutera kännetecken för sagor, såsom inledning, problem, lösning och avslutning.
– Visa exempel på en klassisk saga och dess struktur.

Genomgång av berättarstruktur (15 min)

– Gå igenom de olika delarna av berättarstrukturen: inledning, konflikt, klimax, och avslut.
– Använd konkreta exempel från kända sagor för att illustrera varje del.
– Förklara vikten av att ha en röd tråd i berättelsen.

Karaktärsskapande (10 min)

– Diskutera vikten av karaktärer i berättande texter och hur man kan göra dem intressanta.
– Ge exempel på olika typer av karaktärer (hjältar, skurkar, stödkaraktärer) och deras funktion i berättelsen.
– Visa exempel på karaktärsbeskrivningar från kända sagor.

Skrivövning (15 min)

– Ge eleverna tid att börja skissa på sina egna sagor utifrån den struktur som har presenterats.
– Uppmuntra eleverna att tänka på en intressant karaktär och en konflikt som driver berättelsen framåt.
– Samla klassens idéer och tankar under övningen för att skapa en inspirerande diskussion.

Eleverna ska i par diskutera och planera en egen saga. De ska identifiera en huvudkaraktär, en konflikt och planera berättelsens struktur. De får även ritningar eller mindmaps för att visualisera sina tankar. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

– Vad är kännetecknen för en saga?
– Svar: Inledning, problem, lösning och avslutning.
– Nämn tre delar av berättarstrukturen.
– Svar: Inledning, konflikt, klimax, avslutning.
– Varför är karaktärer viktiga i en berättelse?
– Svar: De engagerar läsaren och driver handlingen framåt.
– Ge ett exempel på en klassisk saga.
– Svar: Rödluvan, Snövit, eller Hans och Greta.
– Vad betyder “röd tråd” i en berättelse?
– Svar: Det syftar på att berättelsen har en tydlig och sammanhängande handling.

Hemläxa

Skriv en egen saga på minst 300 ord och inkludera alla delar av berättarstrukturen samt beskriva minst två karaktärer.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska skriva en längre berättande text (minst 1000 ord) med flera vändningar i handlingen och komplexa karaktärer. Texten ska också innehålla olika perspektiv och stilistiska drag för att göra berättelsen mer mångfacetterad.

Förslag för nästa lektion

Komposition och stil i berättande texter

I nästa lektion kan fokus ligga på att utforska stilistiska val i berättande texter och hur dessa kan förstärka berättandets inverkan. Eleverna kommer att lära sig om olika stilistiska verktyg såsom metaforer, beskrivande språk och dialog. Detta kommer att hjälpa dem att förbättra sin skriftliga förmåga ytterligare.

En lektion om komposition och stil är relevant som en uppföljning för att ge eleverna verktygen att förfina sina textproduktioner och arbeta med detaljer som gör en berättelse mer levande och engagerande.

Förberedelser

– Välj och förbered exempel på olika sagor att diskutera.
– Skapa arbetsblad för sagostruktur och karaktärsbeskrivningar.
– Be eleverna att ta med en egen berättelse (fiktiv eller verklig) för diskussion i klassen.


×