Lektion. Åk. 6. Svenska – Dramatisering

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Svenska

Tema: Dramatisering av en text

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, både muntligt och skriftligt. Analys av berättande texter, m.m. Eleven kan göra en enkel sammanställning av en berättelse och återge handlingar och händelser.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till dramatisering (15 min)

  • Berätta om vad dramatisering innebär och dess betydelse i litteraturen.
  • Förklara hur man kan tolka karaktärer och känslor genom skådespel.
  • Visa exempel på en kort scen från en bok eller film.
  • Diskutera vad som gör en dramatisering intressant och engagerande.

2. Gruppindelning och val av text (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper om 4-5 personer.
  • Varje grupp väljer en kort text eller en scen från en gemensam bokklassiker.
  • Ge tid för grupperna att läsa och diskutera den valda texten.

3. Planering av dramatiseringen (15 min)

  • Ge grupperna tid att planera hur de ska framföra sin dramatisering.
  • Uppmuntra dem att tänka på repliker, kroppsspråk och känslor.
  • Varje grupp ska skapa en enkel manusidé och skissera scener.

4. Framförande av dramatiseringen (10 min)

  • Ge grupperna tid att framföra sina dramatiseringar inför klassen.
  • Efter varje framförande, ha en kort diskussion om vad som fungerade bra och vad som kunde förbättras.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Dramatiseringens grunder. Lär eleverna om grundläggande element i dramatisering, som att sätta känsla i rörelser och repliker.
  • Textanalys och tolkning. Diskutera hur en text kan tolkas på olika sätt beroende på skådespelaren och sammanhanget.
  • Samarbete i grupp. Betona vikten av samarbete och kommunikation inom grupper under dramatiseringsprocessen.
  • Feedback och reflektion. Lär eleverna att ge och ta emot konstruktiv feedback efter framträdanden.
  • Kreativitet och uttryck. Uppmuntra eleverna att använda sin kreativitet för att göra sin dramatisering unik.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Dramatisera Att framföra en text genom framförande av skådespel. Från grekiskans “drama” som betyder “handling”.
Manus Ett skrivet dokument med dialog och instruktioner för en teaterföreställning. Från latinets “manus”, som betyder “hand”.
Tolkning Att förstå och förklara innebörden av en text. Från latinets “interpretari”, som betyder “översätta”.
Karaktär En person eller figur i en berättelse. Från grekiskans “charakter”, som betyder “prägel, tecken”.
Scen En del av en dramatisering där en specifik händelse äger rum. Från latinets “scena”, som betyder “skådespel”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan olika tolkningar av en karaktär ändra hur berättelsen uppfattas?
  • B. Vilken roll spelar kroppsspråk och röstvariation i en dramatisering? Ge exempel.
  • C. Hur kan vi använda dramatisering för att bättre förstå våra egna känslor och upplevelser?

Aktivitet

I denna aktivitet ska eleverna arbeta tillsammans i sina grupper för att skapa en dramatisk tolkning av en vald text. Varje grupp får 10 minuter på sig att repetera och förbereda sin framställning. Eleverna ska använda sig av dialog, kroppsspråk, och till och med rekvisita om det är möjligt. Efter varje grupps framförande ska klassen ge positiv feedback och diskutera vad som fungerade bra, samt ge konstruktiv kritik för förbättringar.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar texten ni valde om? (Elevens svar)
Vilka känslor förmedlade ni i er dramatisering? (Elevens svar)
Hur angrep ni tolkningen av er karaktär? (Elevens svar)
Vilket budskap ville ni förmedla med er dramatisering? (Elevens svar)
Hur var det att arbeta i grupp? (Elevens svar)
Vad tycker du är det svåraste med dramatisering? (Elevens svar)
Vilka scener tyckte du var mest intressanta? (Elevens svar)
Hur kan vi använda dramatisering i vårt dagliga liv? (Elevens svar)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort reflektion om sin upplevelse av dramatiseringen. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och innehålla följande punkter:

  • Vilken text valde ni att dramatisera och varför?
  • Hur kändes det att framföra texten?
  • Vad lärde ni er om dramatisering genom denna övning?

Citat

“All the world’s a stage, and all the men and women merely players.” – William Shakespeare, 1623. Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna oss om att vi alla spelar olika roller i våra liv, precis som i en dramatisering.


Modern Tillbaka-knapp