Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur: Gustav Fröding och hans verk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens syfte är att utforska Gustav Frödings liv och verk, samt att analysera teman, stil och språk i hans poesi. Eleverna ska få reflektera över hur Frödings dikter förmedlar känslor och tankar om livet.
Kunskapskrav:
Eleven kan läsa och analysera lyrik, återge sina tankar och känslor kring dessa, samt beskriva teman och stil. Eleven kan också relatera litteraturen till sin egen livserfarenhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Gustav Fröding (10 min)
- Presentera Gustav Fröding som en av Sveriges mest kända poeter, verksam under tidigt 1900-tal.
- Diskutera kort hans liv, hans betydelse för svensk litteratur och några av hans mest kända verk, såsom “Stänk och fläckar” och “Guldet”.
- Fråga eleverna om de har hört någon av hans dikter och vad deras första intryck var.
Genomgång av viktiga verk (15 min)
- Välj en specifik dikt av Fröding, exempelvis “En gammal skioa” eller “Det eviga”.
- Läs och analysera dikten tillsammans i klassen, fokusera på språk och stil, samt vilka känslor och bilder som väcks.
- Diskutera teman som natur, livets skörhet och känslor av nostalgi, och hur dessa finns i Frödings poesi.
Karaktärsanalys av teman (10 min)
- Gå igenom känslorna och bilderna i Frödings poesi och diskutera vad som gör dem speciella.
- Dela in eleverna i grupper där varje grupp väljer en annan dikt av Fröding att analysera. De ska diskutera vad som gör dikten intressant och hur den relaterar till teman från deras egna liv.
Avslutande reflektion (10 min)
- Låt grupperna dela sina insikter om sina valda dikter.
- Diskutera hur Frödings poesi kan förstås i dagens samhälle, till exempel frågor om naturens betydelse och människans känslor.
- Be eleverna ge exempel på hur poesi kan spegla deras egna känslor och erfarenheter.
Aktivitet
Inga specifika aktiviteter är planerade utöver de diskussioner och grupparbeten som genomförs under lektionen, men eleverna uppmanas att aktivt delta i samtalen.
Exit-ticket
- Vilken dikt av Gustav Fröding har du hört talas om eller läst? Vad handlade den om?
- Nämn en känsla eller bild från Frödings poesi som du minns.
- Vilket tema från Frödings dikter tycker du är mest intressant och varför?
- Hur kan vi relatera Frödings poesi till våra egna liv?
- Vad har du lärt dig idag om Gustav Fröding och hans litteratur?
Hemuppgift
Eleverna ska välja en dikt av Gustav Fröding och skriva en kort analys av dess teman och språk. De ska också reflektera över sina egna känslor kring dikten och vad den betyder för dem.