Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Svenska – Instruerande texter

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Instruerande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet svenska ska behandla följande centrala innehåll: “Genrer och texttyper, däribland instruktioner och manualer, samt hur dessa är uppbyggda.” Det omfattar också “språkbruk och stil i olika sammanhang”.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna skriva enkla instruktioner med relevanta steg och använda tydliga formuleringar och bilder som stödja innehållet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till instruerande texter (10 min)

– Presentera vad en instruerande text är och ge exempel från olika sammanhang, såsom recept, användarmanualer och guider.
– Diskutera varför det är viktigt att en instruktion är tydlig och lätt att följa.
– Visa exempel på både bra och dåliga instruktioner för att illustrera skillnader i tydlighet.

Genomgång av struktur (15 min)

– Redovisa den typiska strukturen för instruerande texter, inklusive rubrik, materiallistor och steg för steg-instruktioner.
– Ge exempel på hur man kan använda listor och numrering för att organisera information.
– Förklara vikten av att använda imperativ och tydliga språkval.

Gruppdiskussion och exempel (15 min)

– Dela in klassen i grupper och ge dem olika exempel på instruerande texter.
– Låt grupperna diskutera: Vad fungerar bra? Vad kan förbättras?
– Be grupperna dela med sig av sina insikter till klassen.

Skriva en egen instruktion (10 min)

– Ge eleverna en kort tid för att börja planera och skriva en egen instruktion, exempelvis “Hur man gör en smörgås” eller “Hur man spelar ett enkelt spel”.
– Påminn dem om att tänka på strukturen och tydligheten i texten.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen instruerande text om ett valfritt ämne, exempelvis en hobby eller aktivitet de tycker om. De ska inkludera en rubrik, materiallista och en steg-för-steg beskrivning. Aktiviteten syftar till att praktiskt tillämpa det som diskuterats under lektionen och förstärka deras förståelse för tydlig skrivning inom instruktioner.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är en instruerande text?
– En text som ger tydliga anvisningar om hur man utför något.

– Nämn en viktig del av strukturen i en instruerande text.
– Rubrik, materiallista, och steg-för-steg instruktioner.

– Varför är språkbruk viktigt i instruerande texter?
– För att säkerställa att informationen är lätt att följa och förstå.

– Ge ett exempel på en situation där du skulle behöva en instruktion.
– När du lär dig att laga ett nytt recept eller använder en ny apparat.

– Vilka ord bör du använda i en instruerande text?
– Imperativ och tydliga, korta ord för att förstärka klarhet.

Hemläxa

Skriv en instruktion på 100-150 ord om hur man utför en vardaglig aktivitet, till exempel att göra en smoothie eller planera en enkel fest.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att skapa en video där de utför en aktivitet och samtidigt ger instruktioner. Detta skulle kunna innefatta att filma när de lagar mat, bygger något, eller demonstrerar en sport. Syftet är att visa förståelse för både skriftliga och muntliga instruktioner samtidigt som de använder visuella hjälpmedel.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att utvärdera instruerande texter

I nästa lektion kan eleverna granska och ge feedback på varandras instruktioner. De ska jobba i par och diskutera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras. Denna lektion är relevant för att eleverna ska lära sig att ge konstruktiv kritik samt förstå vikten av feedback i skrivprocessen. Kunskapskravet handlar om att kunna ge och motta feedback på texter.

Förberedelser

– Samla exempel på instruerande texter (recept, manualer).
– Förbereda material och exempel inför gruppdiskussioner.
– Planera för uppdelning av grupper och presentation av texter.


Modern Tillbaka-knapp
×