Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Svenska – Källkritik och informationssökning

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Källkritik och informationssökning


Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna lär sig om källkritik och hur man bedömer informationens trovärdighet i olika medier. Denna kompetens är fundamental för att förstå och analysera nyheter och annat innehåll.

Kunskapskrav

Eleverna kan analysera och värdera olika källor och informationsmaterial samt redovisa detta.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till källkritik (10 min)

  • Förklara vad källkritik är och varför den är viktig.
  • Diskutera skillnader mellan nyhetskällor, akademiska källor och sociala medier.

Genomgång av kriterier för källkritik (15 min)

  • Presentera de fyra källkritiska frågorna: Äkthet, Trovärdighet, Tendens och Sammanhang.
  • Ge exempel på hur man kan tillämpa dessa frågor på olika källor.

Gruppövningar (15 min)

  • Låt eleverna arbeta i grupper med att granska olika källor (artiklar, webbplatsinnehåll).
  • Be dem diskutera och ange om de anser att källorna är trovärdiga, och varför.

Sammanfattning av lärdomar (10 min)

  • Samla hela klassen och diskutera de olika gruppernas fynd.
  • Förtydliga vikten av källkritiska frågor i deras vardag.

Aktivitet

Eleverna ska utvärdera några exempel på källor och använda källkritiska frågor för att analysera dem i grupper. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.


Exit-ticket

  1. Vad är källkritik?
    • Svar: Att bedöma källors trovärdighet och kvalitet.
  2. Nämn de fyra källkritiska frågorna.
    • Svar: Äkthet, trovärdighet, tendens och sammanhang.
  3. Varför är det viktigt att vara källkritisk?
    • Svar: För att förstå vad som är sant och relevant i vår information.
  4. Ge ett exempel på hur en källa kan vara partisk.
    • Svar: Om en artikel bara visar en sida av en konflikt utan motargument.
  5. Vad kan hända om man inte är källkritisk?
    • Svar: Man kan bli vilseledd av falsk information.

Hemläxa

Eleverna ska i hemmet välja en nyhetsartikel och skriva en källkritisk analys av den, max 300 ord.


Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att skriva en rapport om en pågående nyhetshändelse där de använder flera källor och analyserar deras trovärdighet.


Förslag för nästa lektion

Poetiskt skrivande

Denna lektion fokuserar på att utforska poesi i olika former och låta eleverna skriva egna dikter. Detta kompletterar läsande och skrivande i svenska.


Förberedelser

  • Samla exempel på källor för analys.
  • Förbered frågor för diskussion.
  • Sätt fram material för skrivande.


Modern Tillbaka-knapp
×