Lektion. Åk. 6. Svenska – Läsa dikter

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Läsa dikter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Att läsa och analysera olika typer av texter, exempelvis skönlitterära och faktatexter, och värdera deras innehåll.
  • Att skriva egna texter och gestalta idéer, känslor och upplevelser med hjälp av olika stilmedel. [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Betygskriterier

  • Eleven kan formulera sig och kommunicera i skrift och tal.
  • Eleven kan läsa och analysera skönlitterära och faktatext och göra enkla bedömningar av innehållet. [Lgr 22, Svenska, Åk. 6]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dikter (10 min)

  • Diskutera vad en dikt är och hur den skiljer sig från andra texter.
  • Ge exempel på olika typer av dikter, som rimdikt och fri vers.
  • Förklara vad som menas med lyriska och dramatiska element i dikter.
  • Presentera några kända svenska poeter och deras verk.

Lästolkning av valda dikter (15 min)

  • Läs en kort dikt högt för klassen.
  • Diskutera dikts budskap och känslor.
  • Identifiera viktiga stilmedel, såsom metaforer och liknelser.
  • Dela in eleverna i par för att diskutera sina intryck av texten.

Skriva egen dikt (20 min)

  • Ge eleverna instruktioner för att skriva en egen dikt, med fokus på att använda stilmedel.
  • Uppmana eleverna att tänka på sina känslor och upplevelser som inspiration.
  • Låt dem göra en första skiss av sin dikt.
  • Betona att de ska vara kreativa och fria i sitt skrivande.

Dela och diskutera (5 min)

  • Be några elever att läsa sina dikter högt för klassen.
  • Diskutera olika känslor som framkommer i texterna.
  • Ge konstruktiv feedback och uppmuntran.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Dikt En kort litterär text som uttrycker känslor eller idéer. Från svenskans “dikt” – “ett sätt att skriva”
Rim En upprepning av ljud i slutet av ord. Från latinets “rhythmus” – “rytmi”
Metafor En bildlig jämförelse mellan två olika saker. Från grekiskans “metaphora” – “överföring”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni känslor kan uttryckas i en dikt jämfört med en berättelse? Ge exempel.
  • B. Vilka stilmedel tycker ni är mest effektiva i dikter och varför? Hur kan de påverka läsarens känslor?
  • C. Om ni skulle skriva en dikt om en speciell händelse eller känsla i ert liv, vilken skulle det vara och vad skulle ni vilja förmedla?

Aktivitet

Eleverna kommer att få möjlighet att skriva en egen dikt, antingen som en rimdikt eller en fri vers. De kan välja att skriva om ett personligt ämne eller ett tema som berör dem, som vänskap, natur eller drömmar. Under denna tid kommer läraren att gå runt och ge feedback och stöd, samt uppmuntra till att använda olika stilmedel som metaforer, bilder och känslor. När dikterna är klara kommer vi skapa en “diktvägg” i klassrummet där eleverna kan hänga upp sina texter för att dela med familjen och vänner.

Exit-ticket

  • Vad tyckte du var mest utmanande med att läsa en dikt? Svar: [Individuellt svar]
  • Nämn ett stilmedel du använde i din dikt. Svar: [Individuellt svar]
  • Vilka känslor ville du förmedla med din dikt? Svar: [Individuellt svar]
  • Vad lärde du dig om diktskrivande idag? Svar: [Individuellt svar]
  • Har du en favoritdikt? Nämn den och varför. Svar: [Individuellt svar]

Hemuppgift

Skriv en dikt hemma om ett tema som intresserar dig. Tänk på att använda minst ett stilmedel såsom metafor eller rim. Du kan också illustrera din dikt om du vill. Ta med din dikt till nästa lektion för att dela med klassen.

Citat

“Dikten är den mest koncentrerade formen av språk.” – Lars Norén, 1990

Detta citat betonar kraften i dikten och dess förmåga att förmedla komplexa känslor och tankar på ett komprimerat sätt. Det knyter an till lektionen genom att vi fokuserar på hur mycket som kan sägas på lite plats.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Att analysera och tolka klassiska dikter”. Syftet med lektionen är att djupdyka i betydelsen och kontexten av klassiska dikter samt utforska deras teman och stilfigurer.


Modern Tillbaka-knapp