En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Maria Gripes verk och teman

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur: Maria Gripes verk och teman

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens syfte är att utforska Maria Gripes liv och verk, samt att analysera teman och stil i hennes litteratur. Eleverna ska reflektera över hur Grip förmedlar känslor, verklighet och fantasi i sina berättelser.

Kunskapskrav:

Eleven kan läsa och analysera skönlitterära texter och återge sina tankar och känslor kring dessa. Eleven kan också beskriva karaktärer och teman samt relatera litteraturen till sin egen livserfarenhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Maria Grip (10 min)

  • Presentera Maria Grip som en framstående svensk författare som skrev många populära böcker för barn och unga, inklusive “Skuggan över stenbänken” och “Det osynliga barnet”.
  • Diskutera kort hennes liv, hennes betydelse för barnlitteraturen och de teman hon utforskar.
  • Fråga eleverna om de har läst några av hennes böcker och vilka intryck de fått.

Genomgång av viktiga verk (15 min)

  • Välj en specifik bok av Maria Grip, såsom “Skuggan över stenbänken”.
  • Läs ett utdrag tillsammans och diskutera textens innehåll, teman och vad som gör Gripes språk och stil unik.
  • Fokusera på teman som vänskap, fantasi och identitet, och hur dessa kommer fram i berättelsen.

Karaktärsanalys (10 min)

  • Välj en viktig karaktär från Gripes verk, exempelvis huvudpersonen i “Skuggan över stenbänken”.
  • Diskutera hennes egenskaper, hur hon utvecklas och de utmaningar hon står inför i berättelsen.
  • Dela in eleverna i grupper där varje grupp väljer en annan karaktär från Gripes verk att diskutera. De ska reflektera över vad som gör karaktären intressant och hur den relaterar till temat.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Låt grupperna dela sina insikter om sina valda karaktärer och diskutera deras betydelse.
  • Reflektera över hur Maria Gripes berättelser kan relateras till dagens samhälle, t.ex. frågor om identitet och vänskap.
  • Be eleverna ge exempel på hur de kan känna igen teman i sina egna liv.

Aktivitet

Inga specifika aktiviteter är planerade utöver diskussionerna och grupparbetena, men eleverna uppmanas att aktivt delta i samtalen.

Exit-ticket

  • Vilken bok av Maria Grip har du läst eller hört talas om? Vad handlade den om?
  • Nämn en karaktär från Gripes verk och beskriv deras egenskaper.
  • Vilket tema från Gripes böcker tycker du är mest intressant och varför?
  • Hur kan vi relatera Gripes berättelser till våra egna liv?
  • Vad har du lärt dig idag om Maria Grip och hennes litteratur?

×