Lektionsplanering: Analys och skrivövningar med fokus på ordklasser
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Analys och skrivövningar med fokus på ordklasser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska tillämpa sina kunskaper om ordklasser genom skriftliga övningar och analyser av texter, samt träna på att använda ordklasser korrekt i sina egna skrifter.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och använda olika ordklasser i egna meningar och texter, samt visa förståelse för hur dessa ord samverkar för att skapa betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till övningen (10 min)
- Förklara syftet med lektionen och hur den bygger vidare på tidigare kunskaper om ordklasser.
- Diskutera vikten av att kunna identifiera och använda ordklasser korrekt i både skrivande och talande.
- Ge en översikt över dagens aktiviteter och övningar.
Textanalys av exempeltext (10 min)
- Dela ut en kort text som innehåller en blandning av ordklasser.
- Låt eleverna arbeta i par för att identifiera olika ordklasser i texten (substantiv, verb, adjektiv, adverb m.fl.).
- Diskutera tillsammans hur dessa ordklasser bidrar till textens innehåll och känsla.
Skriva egna meningar (10 min)
- Be eleverna skriva ner fem meningar som innehåller en blandning av olika ordklasser.
- Utman dem att använda minst två olika typer av ordklasser i varje mening. Exempel: “Den stora hunden springer snabbt i parken.”
- Låt några elever läsa sina meningar högt för klassen och diskutera variationen de använde.
Kreativ skrivövning (10 min)
- Ge eleverna ett ämne eller tema att skriva om, t.ex. “En dag på zoo” eller “Mitt drömjobb.”
- De ska skriva en kort text (ca 150 ord) där de medvetet använder olika ordklasser, inklusive substantiv, verb, adjektiv osv.
- Påminn dem att tänka på hur de kan variera sina ordval och meningar för att göra texten intressant.
Aktivitet
Eleverna kommer att dela sina texter i små grupper och ge feedback på varandras arbete. Varje elev ska ge minst två positiva kommentarer och ett förslag på förbättring. Detta kommer att uppmuntra samarbete och ett aktivt lärande med fokus på ordklasser.
Exit-ticket
- Vad har du lärt dig om ordklasser idag? (Svar: Övningarna som utfördes och hur de olika klass delas in och samverkar.)
- Nämn minst två exempel på ordklasser från din egen text. (Exempel: “hund” (substantiv), “springer” (verb).)
- Hur kan variation av ordklasser förbättra din skrivande? (Svar: Ger mer liv och intresse till texten.)
- Vilken ordklass tror du är viktigast för en text? Varför? (Svar: Elever ska resonera och argumentera.)
- Vad skulle du vilja lära dig mer om när det gäller språket och ordklasser? (Svar: Öppen fråga.)