Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur: Pija Lindenbaum och hennes verk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens syfte är att utforska Pija Lindenbaums liv och verk, samt att analysera teman, illustrationer och stil i hennes barnböcker. Eleverna ska reflektera över hur hennes berättelser skildrar barndomen och vardagens äventyr.
Kunskapskrav:
Eleven kan läsa och analysera skönlitterära texter, återge sina tankar och känslor kring dessa och beskriva karaktärer och teman. Eleven kan också relatera litteraturen till sin egen livserfarenhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Pija Lindenbaum (10 min)
- Presentera Pija Lindenbaum som en välkänd svensk författare och illustratör, känd för sina barnböcker som “Kivi och Monsterhund” och “Samantha och den svarta kattens hemlighet”.
- Diskutera kort hennes liv, hennes betydelse inom barnlitteraturen och vad som gör hennes böcker unika.
- Fråga eleverna om de har läst några av hennes böcker och vilka karaktärer de minns.
Genomgång av viktiga verk (15 min)
- Välj en specifik bok av Pija Lindenbaum, såsom “Kivi och Monsterhund”.
- Läs ett utdrag tillsammans och diskutera textens innehåll, teman, illustrationer och vad som gör Lindenbaums stil unik.
- Analysera teman som vänskap, mod och fantasi som framträder i berättelsen.
Karaktärsanalys (10 min)
- Välj en viktig karaktär från Lindenbaums verk, exempelvis Kivi.
- Diskutera hennes egenskaper, hur hon hanterar utmaningar och hur hon relaterar till sina vänner.
- Dela in eleverna i grupper där varje grupp väljer en annan karaktär från Lindenbaums böcker att analysera. De ska reflektera över vad som gör karaktären intressant och hur den bidrar till berättelsens budskap.
Avslutande reflektion (10 min)
- Ge grupperna tid att dela sina insikter om sina valda karaktärer.
- Diskutera hur Pija Lindenbaums berättelser kan relateras till dagens samhälle och barnens liv, t.ex. frågor om relationer och rädslor.
- Be eleverna ge exempel på hur de kan känna igen teman från Lindenbaums böcker i sina egna liv.
Aktivitet
Inga specifika aktiviteter är planerade utöver diskussionerna och grupparbetena, men eleverna uppmanas att aktivt delta i samtalen.
Exit-ticket
- Vilken bok av Pija Lindenbaum har du läst eller hört talas om? Vad handlade den om?
- Nämn en karaktär från Lindenbaums verk och beskriv deras egenskaper.
- Vilket tema från Lindenbaums böcker tycker du är mest intressant och varför?
- Hur kan vi relatera Lindenbaums berättelser till våra egna liv?
- Vad har du lärt dig idag om Pija Lindenbaum och hennes litteratur?