Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Presentation av litterära analyser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna presenterar och diskuterar sina litterära analyser. Detta ger möjlighet att diskutera viktiga aspekter av berättelser och reflektera över hur olika elever tolkar samma text. Eleverna får öva på att uttrycka sina tankar både muntligt och skriftligt.
Kunskapskrav
Eleven kan muntligt sammanfatta och diskutera litterära verk. Eleven visar förmåga att dra egna slutsatser utifrån läsning och analys, samt kan ge exempel och motivera sina tankar kring karaktärer, teman och miljöer i olika litterära texter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationerna (10 min)
• Förklara syftet med lektionen och vikten av att kunna presentera analyser muntligt.
• Diskutera grundläggande presentationsteknik, såsom att tala tydligt, hålla ögonkontakt och använda stödanteckningar.
• Ge eleverna några tips på hur man engagerar sin publik när man presenterar.
Elevernas presentationer (30 min)
• Dela upp klassen i mindre grupper där varje elev får möjligheten att presentera sin litterära analys.
• Ge varje elev 3-5 minuter för sin presentation och visualisera gärna sina analyser med hjälp av papper eller digitala medel.
• Låt övriga elever ställa frågor efter varje presentation för att skapa en dialog.
Gemensam reflektion och diskussion (10 min)
• Samla klassen igen och diskutera vad som lärdes under presentationerna.
• Fråga eleverna vad de tyckte var intressant, utmanande eller överraskande i andras analyser.
• Sammanfatta lärdomar som kan tillämpas i framtida analyser av litteratur.
Aktivitet
Eleverna ska reflektera över presentationerna de har hört och skriva en kort rapport (150-200 ord) där de beskriver en ny insikt de fått, en aspekt av litteraturanalys de vill utforska mer, eller en fråga de fortfarande har om analysens process. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
1. Vad var den mest intressanta insikten du fick från en annan elevs presentation?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)
2. Vilka svårigheter stötte du på när du presenterade din analys?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)
3. Hur kan en litterär analys vara till hjälp för dig som läsare?
Svar: Det hjälper mig att förstå djupare betydelser och budskap i texten.
4. Vad skulle du vilja fördjupa dig i framöver när det gäller litteratur?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)
5. Hur kände du inför att stå framför klassen och presentera?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)
Hemläxa
Läs en ny skönlitterär bok eller novell och skriv ned dina initiala tankar och intryck (200-250 ord). Tänk på vad som fångade din uppmärksamhet och vilka frågor du har kring berättelsen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en litterär text som de inte tidigare analyserat, läsa den och skriva en djupgående analys (700-1000 ord) där de fokuserar på minst tre olika aspekter av texten (karaktärer, teman, miljö). De ska också inkludera egna reflektioner om vad texten betyder för dem och om det påverkat deras syn på litteratur.
Förslag för nästa lektion
Kreativt skrivande med fokus på genre. I nästa lektion kommer vi att övergå till ett kreativt skrivande där eleverna får möjlighet att skriva egna berättelser. De ska välja en specifik genre de är intresserade av och använda det de lärt sig om litterär analys för att formulera sina tankar i text. Denna lektion syftar till att stärka deras skrivförmåga och tillämpa insikter om olika genrer och berättande tekniker.
Förberedelser
• Förbered utrymmet för presentationerna så att alla kan höra och se varandra.
• Skapa en lista med presentationsfrågor att ställa efter varje presentation för att facilitera diskussionen.
• Sätta ihop ett exempel på en litterär analys att visa som modell för eleverna under feedback-sessionen.