Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Skriva faktatext
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att skriva faktatexter och om att bearbeta texter. Eleverna ska få träna på att sammanfatta och förklara information på ett tydligt sätt, samt skapa en text med en strukturerad uppbyggnad.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna skriva en faktatext med en tydlig struktur, redogöra för ett ämne och använda olika källor för att styrka sin information.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till faktatexter (10 min)
– Diskutera vad en faktatext är och dess syfte att informera.
– Ge exempel på olika typer av faktatexter som t.ex. artiklar, encyklopedier och rapporter.
– Reflektera kring vad som gör en faktatext intressant och läsbar.
Genomgång av krav på faktatexter (15 min)
– Definiera de nödvändiga delarna av en faktatext: rubrik, inledning, huvuddel och avslutning.
– Analysera en exempeltext på tavlan och peka ut de olika delarna.
– Diskutera vikten av att ha korrekt information och tydliga formuleringar.
Skrivövning – skapa en faktatext (20 min)
– Eleverna ska välja ett ämne de är intresserade av, till exempel djur, historia eller geografi.
– Ge eleverna tid att researcha information om sina ämnen, antingen i böcker eller på internet.
– Låt eleverna börja skriva sin faktatext med hjälp av den struktur de tidigare gått igenom.
Avslutande reflektion (5 min)
– Samla eleverna för att reflektera över skrivprocessen.
– Fråga dem vad som var lätt eller svårt och vad de lärt sig under lektionen.
– Förbered dem för nästa lektion där de kommer att avsluta och redigera sina texter.
Eleverna får i par gå igenom varandras faktatexter och ge feedback. De diskuterar styrkor och svagheter i texterna samt kommer med förslag på förbättringar. Syftet är att eleverna ska få syn på andras texter och förstå vikten av feedback.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
1. Vad är syftet med en faktatext?
– Att informera läsarna om ett visst ämne.
2. Vilka delar ingår i en faktatext?
– Rubrik, inledning, huvuddel och avslutning.
3. Hur kan man göra sin faktatext intressant?
– Genom att använda bilder, exempel och en personlig ton.
4. Varför är det viktigt att kontrollera fakta?
– För att säkerställa att informationen är korrekt och trovärdig.
5. Vad innebär det att redigera en text?
– Att göra förändringar för att förbättra tydlighet, struktur och språk.
Hemläxa
Eleverna ska slutföra och redigera sin faktatext om det valda ämnet, som ska vara mellan 400–500 ord. De ska också inkludera minst två källor i texten.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en presentation om sitt ämne, där de ska förklara och informera utifrån sin faktatext. Presentationen kan göras digitalt, och de ska samla mer detaljer och intressanta fakta som inte kom med i den skriftliga texten.
Förslag för nästa lektion
Redigering och presentation av faktatexter
I nästa lektion kommer eleverna att få hjälp med att redigera sina texter och förbereda presentationer. De ska öva på att presentera sina faktatexter på ett engagerande sätt.
Detta är viktigt för att eleverna ska få möjlighet att dela med sig av sin kunskap och träna på sin muntliga framställning, vilket kopplar till kunskapskravet att kunna redogöra för och förklara information.
Förberedelser
– Välj och förbered exempel på faktatexter för analys.
– Ha tillgång till resurser (böcker och internet) för eleverna att använda vid research.
– Skapa en checklista för att hjälpa eleverna vid redigering av sina texter.