Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Skriva och bearbeta egna texter
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva och bearbeta egna texter i olika genrer samt att utveckla strategier för att skriva med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleverna ska också ges möjlighet att ge och ta emot respons på sina och andras texter.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll och fungerar relativt väl i struktur och språklig variation. Dessutom ska eleven medverka i att bearbeta och utveckla texter enskilt och tillsammans med andra.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skrivande (10 min)
- Förklara syftet med att skriva och hur det kan användas som ett verktyg för att uttrycka sig och kommunicera.
- Diskutera skillnaden mellan olika texttyper och deras särskilda krav.
- Ge exempel på hur man kan anpassa ett budskap till olika målgrupper.
Genomgång av textstruktur (10 min)
- Gå igenom grunderna för en textstruktur: inledning, huvuddel och avslutning.
- Visa exempel på välstrukturerade och otydliga texter för att illustrera skillnader.
- Diskutera vikten av att ha ett klart och tydligt syfte med texten.
Eget skrivande (10 min)
- Ge eleverna tid att börja skriva en egen text utifrån ett valfritt ämne eller ämnesområde.
- Betona vikten av att fokusera på struktur och syfte i sina texter.
- Motivera dem att tänka på sin tänkta målgrupp och hur texten ska tas emot.
Respons och bearbetning (10 min)
- Introducera begreppet respons och hur man ger och tar emot konstruktiv kritik.
- Dela in eleverna i par eller grupper för att de ska ge varandra feedback på sina texter.
- Diskutera hur feedback kan hjälpa till att förbättra och bearbeta texterna.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen för att reflektera över upplevelsen av att skriva och bearbeta texter.
- Be eleverna dela med sig av insikter de fått från att skriva och ge respons.
- Diskutera hur skrivandet är en process som kan förbättras över tid.
Aktivitet
Eleverna ska avsluta och bearbeta sina texter utifrån den feedback de fått. De ska göra förbättringar och justeringar baserat på responsen. Därefter kommer de att dela sina färdiga texter med klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
- Vad är syftet med att skriva?
- Syftet med att skriva är att kommunicera tankar och känslor effektivt samt att påverka eller informera andra.
- Nämn tre delar av en textstruktur.
- Inledning, huvuddel och avslutning.
- Hur kan man anpassa sitt språk beroende på målgrupp?
- Man kan använda enklare språk och förklaringar för yngre läsare och mer avancerad språk och teknisk information för vuxna läsare.
- Vad är skillnaden mellan att ge och få respons?
- Att ge respons handlar om att ge konstruktiv kritik medan att få respons handlar om att ta emot och reflektera över andras åsikter om ens arbete.
- Varför är det viktigt att bearbeta en text?
- Att bearbeta en text är viktigt för att förbättra tydlighet och uttryck, samt för att säkerställa att texten passar sitt syfte och mottagare.
Hemläxa
Skriv klart och bearbeta din text (300-400 ord) och inkludera den feedback du fått från dina klasskamrater.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att göra en djupgående analys av sina olika textval, där de reflekterar över val av stil, uppbyggnad och språkbruk. De ska även jämföra sina texter med professionella exempel inom samma genre.
Förslag för nästa lektion
Tema: Berätta och gestalta i texter
I nästa lektion kommer vi att fokusera på berättande och gestaltande skrivande. Eleverna kommer att få lära sig hur man skapar karaktärer och miljöbeskrivningar i sina texter, vilket är en viktig del av både kreativt och akademiskt skrivande. Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på elevernas förmåga att uttrycka sig i skrift och förbereder dem för mer komplexa skrivformer.
Förberedelser
- Förbered exempel på olika texttyper och deras struktur för lektionen.
- Skapa en lista med frågor för att vägleda respons och feedback.
- Se till att eleverna har tillgång till anteckningsmaterial för skrivandet.