Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 6. Svenska – Skriva texter

Lektionsplanering

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Skriva texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleven skriver, utifrån modersmålets särdrag, olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Betygskriterier

“Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 6 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till texttyper (10 min)

  • Förklara vad som kännetecknar olika texttyper såsom berättande, beskrivande och argumenterande texter.
  • Ge exempel på varje texttyp med fokus på deras syften och målgrupper.
  • Diskutera hur man väljer rätt texttyp för olika syften.
  • Dela ut exempeltexter för att analysera texttyp och struktur.
  • Ställ frågor för att väcka nyfikenhet kring texters funktion i olika sammanhang.

Skrivprocessen (15 min)

  • Introducera de olika stegen i skrivprocessen: planera, skriva, revidera och publicera.
  • Betona vikten av att planera sin text innan man börjar skriva.
  • Ge eleverna verktyg för att skapa en disposition för sin text.
  • Diskutera hur feedback och revidering kan förbättra texterna.
  • Ge exempel på hur man kan revidera och förfina sina texter.

Skriva en egen text (15 min)

  • Låt eleverna välja en texttyp och ge dem tid att planera och börja skriva en egen text.
  • Ge stöd och vägledning under processen.
  • Uppmana dem att tänka på struktur och språklig variation.
  • Påminn dem om att använda de verktyg som diskuterades tidigare.
  • Samla in textprofilen vid lektionens slut för att ge feedback senare.

Avslutning och reflektion (10 min)

  • Samla klassens upplevelser kring dagens övningar.
  • Diskutera vad de har lärt sig om att skriva och vilka utmaningar de mötte.
  • Låt några elever dela sina tankar eller delar från sina textskrivningar.
  • Ge en sammanfattning av vikten att kunna anpassa sin skrivning till olika texttyper och syften.
  • Avsluta med att påminna om att skriva klart sina texter till nästa lektion.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar texttyp valet av språk och stil i en text? Ge exempel på olika situationer där en texttyp passar bättre än en annan.
  • B. Vad tyckte ni var mest utmanande i skrivprocessen? Finns det något steg ni skulle vilja få mer stöd med?
  • C. Hur kan vi använda feedback från klasskamrater för att förbättra våra texter? Hur känns det att ge och ta emot feedback?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen text utifrån en vald texttyp. De får välja mellan att skriva en berättande, beskrivande eller argumenterande text. De ska använda de verktyg och strategier de lärt sig under lektionen för att planera sin text. Under skrivprocessen går läraren runt i klassrummet för att ge individuell hjälp och vägledning. Eleverna uppmanas att skicka in sina texter för feedback till nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad handlade dagens lektion om och vilken texttyp valde du att skriva?
  • Vilka verktyg kom du ihåg som hjälpte dig i skrivprocessen?
  • Vad tyckte du var roligast med att skriva idag?
  • Vilken del av textskrivandet tycker du är svårast?
  • Hur kan vi hjälpa varandra mer i skrivprocessen under lektionerna?

Hemuppgift

Eleverna ska färdigställa sin text som påbörjades under lektionen och lämna in den till nästa gång. De ska också tänka på att använda feedback från klasskamrater och läraren i sina revideringar. För de som var borta ger uppgiften möjlighet att arbeta ikapp det som diskuterades om skrivprocessen.

Citat

“Det är inte vad man säger, utan hur man säger det.” – James Baldwin (1924). Detta citat betonar vikten av både innehåll och form i kommunikation, vilket är centralt för elevernas utveckling av skriftliga färdigheter och texttyper.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Att bearbeta och revidera texter.” Den föreslagna lektionen syftar till att ge eleverna verktyg för att förbättra och förfina sina texter genom systematisk feedback och revidering.


Modern Tillbaka-knapp
×