En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska som andra språk – Öva på att skriva

Lektionsplanering

Årskurs: 6 Ämne: Svenska som andra språk Tema: Öva på att skriva

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att arbeta med olika skrivstrategier som hjälper dem att förbättra sin förmåga att uttrycka sig skriftligt på svenska. Centralt innehåll som täcks är skrivande i olika genrer och att formulera sig i skrift med anpassning till syfte och mottagare.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva enklare texter med begriplig struktur och anpassning till syfte och mottagare.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skrivande (10 min)

  • Diskutera vikten av att kunna uttrycka sig skriftligt och olika syften med skrivande.
  • Ge exempel på olika typer av texter (brev, berättelser, instruktioner).
  • Förklara vad en textstruktur innebär.

Skrivstrategier (15 min)

  • Presentera olika skrivstrategier som “brainstorming”, “mind maps” och “skissning”.
  • Visa hur man kan planera sin text innan man börjar skriva.
  • Ta upp vikten av att korrekturläsa och revidera sina texter.

Skrivövning: Berättelse (15 min)

  • Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse utifrån ett givet ämne, t.ex. “Min bästa dag”.
  • Ge dem ett formulär med frågor som kan hjälpa dem att strukturera sin berättelse.
  • Cirka mitt under skrivandet, gå runt i klassen och ge stöd och feedback.

Avslutning och delning av texter (10 min)

  • Eleverna får möjlighet att läsa upp sina berättelser i små grupper.
  • Diskutera vad de lärt sig av skrivövningen och ge positiva kommentarer till varandra.
  • Sammanfatta lektionen och ge förslag på hur de kan öva mer på skrivandet hemma.

Aktivitet

Som lektionsaktivitet kan eleverna skapa en “svensk språkdagbok” där de varje vecka skriver korta texter om vad de gjort under veckan, sina tankar och känslor. Detta kan hjälpa dem att öva sin skrivförmåga kontinuerligt.

Exit-ticket

  • Vad är viktigt att tänka på när man skriver en text? (Svar: Struktur och syfte.)
  • Nämn en skrivstrategi du kan använda. (Svar: Brainstorming eller mind map.)
  • Vad handlar din berättelse om? (Öppet svar, elever ska formulera sina tankar.)
  • Hur kan vi ge varandra feedback på våra texter? (Svar: Genom att ge positiv och konstruktiv kritik.)
  • Vad skulle du vilja öva mer på när det kommer till skrivande? (Öppet svar, elever ska reflektera.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna fortsätta att skriva i sin “svenska språkdagbok”. Varje vecka ska de sammanfatta sina tankar och upplevelser i en eller två korta texter. Denna uppgift hjälper dem att kontinuerligt öva sitt skrivande.

Citat

”Skrivande är den tysta sortens samtal.” – Okänd

Detta citat påminner oss om att skrivande är ett sätt att kommunicera sina tankar och känslor, precis som vi gör i muntlig kommunikation.

Nästa lektion

Tema för nästa lektion är “Skriva informativa texter”. Detta tema är relevant då det lär eleverna att uttrycka sig mer formellt och strukturerat, vilket är en viktig del av språkbehärskning.


×