Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Teknik
Tema: Praktisk uppgift
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektionsplanering fokuserar vi på att arbeta praktiskt med teknik och att skapa något med konkreta material. Centrala innehållsområden inkluderar konstruktion, design och materialkunskap, samt hur dessa kan tillämpas i praktiska situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra tekniska arbetsuppgifter som innebär att man undersöker, skapar och testar produkter utifrån givna krav och kan redovisa resultatet av arbetet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till det praktiska arbetet (10 min)
- Presentera uppgiften för eleverna, där de ska konstruera en enkel mekanism med hjälp av olika material.
- Diskutera vad som menas med konstruktion och design i teknik.
- Förklara målen med uppgiften och den tid som avsätts för den praktiska delen.
Genomgång av material (15 min)
- Visar de material som kommer att finnas tillgängliga för konstruktionen, såsom kartong, snöre, lim och sax.
- Demonstrera säker användning av verktyg samt hur man kan kombinera materialen för att skapa stabila konstruktioner.
- Ge exempel på tidigare projekt som kan inspirera eleverna.
Planering av arbetet (15 min)
- Låt eleverna diskutera i grupper för att brainstorma idéer för sina konstruktioner.
- Be dem skissa sina designförslag och presentera dessa för klassen.
- Uppmana dem att tänka på hur de kan optimera sin konstruktion för stabilitet och funktionalitet.
Arbetsprocessen (10 min)
- Dela ut material och börja processen där eleverna bygger sina konstruktioner.
- Ge stegvis vägledning och svara på frågor under byggprocessen.
- Uppmuntra eleverna att hjälpa varandra och diskutera sina idéer.
Eleverna ska konstruera en enkel mekanism, t.ex. en dragkraft eller lyftsystem, med hjälp av de material som fåtts. Under aktiviteten kommer de att tillämpa sina kunskaper i praktiskt arbete och samarbeta i grupper. Aktiviteten kopplas till temat konstruktion och design, där eleverna får möjlighet att förverkliga sina idéer.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
- Vad är syftet med att konstruera en mekanism?
- Att förstå hur olika delar arbetar tillsammans för att utföra en specifik uppgift.
- Vilka material har ni använt i ert arbete?
- Elever ska kunna lista de olika materialen de använt, såsom kartong, snöre, etc.
- Hur kan designen av en konstruktion påverka dess funktion?
- Designen måste vara praktisk för att den ska fungera effektivt.
- Vad var den största utmaningen ni stötte på under arbetet?
- Elever ska kunna reflektera över problem de mött och hur de löst dem.
- Kan ni ge ett exempel på hur samarbetet i gruppen hjälpte er i skapandet?
- Elever ska kunna reflektera över vikten av samarbete och kommunikation.
Hemläxa
Skriv en kort reflektion (150-200 ord) om vad ni lärde er under lektionen och hur ni kunde förbättra er konstruktion.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan få i uppdrag att forska om en specifik typ av mekanism, till exempel hydrauliska system, och redovisa sin forskning i en presentation. Syftet är att ge eleverna möjlighet att uppvisa kunskap på en hög nivå och koppla sina praktiska projekt till teoretisk kunskap.
Förslag för nästa lektion
Test av konstruktioner
I nästa lektion kan fokus ligga på att testa de konstruktioner som byggdes under denna lektion. Eleverna kommer att få chansen att presentera sina skapelser och redovisa hur väl deras konstruktioner fungerade och vad som kunde förbättras.
Denna lektion är relevant då den ger eleverna möjlighet att se resultaten av sitt arbete i praktiken. Genom att testa sina mekanismer kan de dra lärdomar som ska tillämpas i framtida projekt och utveckla sin problemlösningsförmåga.
Förberedelser
- Förbered materialstationer med alla nödvändiga material för konstruktionen.
- Skapa tydliga instruktioner som ska delas ut till grupperna.
- Se över säkerhetsaspekter och eventuella verktyg som ska användas under lektionen.