Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Träslöjd
Tema: Tillverkning av bricka
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att utveckla elevers kunskaper i att planera och genomföra skapande arbete i trä, däribland val av material, verktyg och tekniker för att tillverka en funktionell och estetiskt tilltalande produkt.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna planera och genomföra arbete i trä med rimlig precision och varierade tekniker. Eleven ska också kunna hantera verktyg och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt, samt redogöra för sin arbetsprocess och val av material och metoder.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till projektet (10 min)
– Presentera projektet att tillverka en träbricka och dess syfte.
– Gå igenom de olika materialen som kommer att användas och deras egenskaper.
– Diskutera säkerhetsåtgärder när man arbetar med verktyg och maskiner.
Materialval och design (15 min)
– Beskriv hur eleverna ska välja rätt träslag för sin bricka.
– Gå igenom designaspekter och vikten av ergonomi och funktionalitet.
– Introducera skissning som ett verktyg för förberedelse av design.
Praktisk genomgång av verktyg (15 min)
– Demonstrera hur man korrekt använder de verktyg som behövs för tillverkningen, exempelvis såg, sandpapper och lim.
– Betona säkerhetsrutiner och korrekt hantering av verktygen under arbetets gång.
– Låt eleverna få prova när det är möjligt, för att öka deras trygghet med verktygen.
Sammanfattning och frågor (10 min)
– Sammanfatta de viktigaste momenten från lektionen.
– Öppna för frågor och klargörande gällande design och tillverkning.
– Diskutera hur nästa lektionsmoment kommer att se ut.
Aktivitet
Eleverna ska i små grupper skissa och planera designen av sin träbricka. De ska formulera en plan som inkluderar val av material, mått och eventuella dekorationer. Gruppen ska också avsluta med att presentera sin design för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
1. **Fråga:** Vilken typ av trä rekommenderades för brickan?
**Svar:** Vanligtvis rekommenderas björk eller furu för sin hållfasthet och utseende.
2. **Fråga:** Nämn ett säkerhetsföreskrift vid användning av sågar.
**Svar:** Använd alltid skyddsglasögon för att skydda ögonen från spån.
3. **Fråga:** Vad är viktigt att tänka på när man designar sin bricka?
**Svar:** Ergonomi och funktionalitet är viktiga, liksom estetiska aspekter.
4. **Fråga:** Hur ska man hantera verktygen?
**Svar:** Verktygen ska hanteras på ett säkert och kontrollerat sätt för att undvika skador.
5. **Fråga:** Vad ska ingå i arbetsprocessen för projektet?
**Svar:** Planering, materialval, genomförande och utvärdering av arbetet.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att skriva en kort (300 ord) reflektion över sin designidé och hur de planerar att genomföra sin bricka, samt vilka problem de tror att de kan stöta på under processen.
Fördjupningsuppgift
Elever med ambitionen att nå högsta betyg kan få i uppgift att skapa en avancerad design av sin bricka som inkluderar flera olika träslag och tekniker, samt en detaljerad redovisning av sin designprocess, inklusive ritningar och steg-för-steg-instruktioner.
Förslag för nästa lektion
Fortsatt arbete med brickan
Nästa lektion kan fokusera på själva tillverkningen av brickan, där eleverna får arbeta praktiskt och tillämpa sina designer. Lektionen bör också täcka tekniker för att slutföra ytor och dekoration av träprodukter.
Denna lektion är relevant då den ger eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa de kunskaper de fick under planeringslektionen. Den bör också innehålla kunskapskrav kring praktiskt arbete och förmåga att hantera material.
Förberedelser
– Förbereda de verktyg och material som behövs för tillverkning av bricka.
– Skriv ut säkerhetsprotokoll för verktyg.
– Förbereda demonstrationsmaterial för den praktiska delen av projektet.