Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7-9. Hem och konsumentkunskap – Näringslära

Lektionsplanering

Årskurs: 7-9

Ämne: Hem och konsumentkunskap

Tema: Näringslära

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen avser att täcka centrala aspekter av näringslära som handlar om matens betydelse för hälsa och livskvalitet. Detta inkluderar kunskaper om näringsämnen, kostens sammansättning och hur olika livsmedel påverkar kroppen.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för grundläggande näringslära, inklusive beskrivningar av livsmedel och deras näringsinnehåll, samt kunna ge exempel på hur en balanserad kost kan se ut.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till näringsämnen (10 min)

  • Ge en översikt av de olika typerna av näringsämnen: kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer och mineraler.
  • Diskutera livsmedel som är bra källor för varje näringsämne.
  • Visa bilder av typiska livsmedel för att illustrera olika grupper av näringsämnen.

Föreläsning om kostens betydelse för hälsa (15 min)

  • Förklara hur en balanserad kost kan bidra till en god hälsa och förebygga sjukdomar.
  • Diskutera relevansen av matens energiinnehåll och hur det påverkar kroppen.
  • Ta upp vikten av att förstå livsmedelsmärkning och innehållsförteckning.

Gruppdiskussion om måltidsplanering (15 min)

  • Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem diskutera vad de tycker är en hälsosam måltid.
  • Ge exempel på hur man kan planera en vardagsmåltid med bra näringsinnehåll.
  • Be grupperna att dela med sig av sina idéer med klassen.

Sammanfattning och frågestund (10 min)

  • Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
  • Öppna för frågor från eleverna för att klara upp eventuella oklarheter kring ämnet.
  • Uppmana eleverna att dela med sig av sina egna erfarenheter kring kost och näring.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en veckomeny för tre måltider per dag, där de ska inkludera och redogöra för olika näringsämnen och hur dessa bidrar till en balanserad kost. Menyn ska ange förslag på livsmedel, portioner och en kort beskrivning av varje måltids näringsinnehåll.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

  • Vilka är de tre huvudsakliga näringsgrupperna?
    • Svar: Kolhydrater, proteiner, fetter.
  • Vad är en balanserad kost?
    • Svar: En kost som innehåller rätt mängd av alla näringsämnen för att stödja kroppens funktioner.
  • Nämn en källa till protein.
    • Svar: Kött, fisk, ägg, baljväxter.
  • Hur kan man läsa en livsmedelsmärkning?
    • Svar: Man kan titta på energiinnehåll, näringsämnen och ingredienser.
  • Varför är det viktigt att äta frukt och grönsaker?
    • Svar: De är rika på vitaminer, mineraler och fiber, som är viktiga för hälsan.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en uppsats på 300–400 ord om hur kostvanor och näring påverkar hälsan. De ska inkludera exempel på både bra och dåliga kostvanor.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja ett specifikt näringsämne och göra en djupgående analys av dess funktioner i kroppen, källor, rekommenderat intag och konsekvenser av brist eller överskott. De ska presentera sina resultat i form av en skriftlig rapport eller en presentation.

Förslag för nästa lektion

Kost och livsstil

Den följande lektionen kan handla om sambandet mellan kost, livsstil och hälsa. Lektionen bör omfatta hur fysisk aktivitet, sömn och stress påverkar kroppens behov av näringsämnen. Kunskapskraven som är aktuella är att eleverna ska kunna relatera kostvanor till andra livsstilsfaktorer.

Förberedelser

  • Förbered presentationer med bilder som illustrerar olika näringsämnen.
  • Samla exempel på livsmedelsmärkningar att använda i diskussionen.
  • Skapa grupper för diskussionerna och se till att materialen för aktiviteten är tillgängliga.

Modern Tillbaka-knapp
×