Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Hållbar utveckling
Koppling till styrdokument
Undervisningen bör innefatta koncept och frågor relaterade till hållbar utveckling. Den ska adressera hur individens och samhällets val påverkar miljön och främjar hållbarhet. Samarbeten mellan olika länder för att hantera globala frågor och hur dessa frågor kan relateras till kulturella och sociala perspektiv.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna uttrycka sig enkelt och begripligt om frågor som rör hållbar utveckling och miljöutmaningar. Vidare ska eleven kunna delta i diskussioner kring hur olika val påverkar vår gemensamma miljö, både lokalt och globalt. Eleven ska också kunna formulera åsikter och resonera kring dessa frågor på engelska.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
• Definiera vad hållbar utveckling innebär och diskutera dess tre pelare: ekonomi, samhälle och miljö.
• Ge exempel på hur våra individuella och kollektiva beslut kan påverka hållbarheten.
Diskussion om globala miljöfrågor (15 min)
• Dela in klassen i små grupper för att diskutera konkreta miljöfrågor, såsom klimatförändringar, avfallshantering, och resursutnyttjande.
• Be grupperna att identifiera lösningar och förslag för att hantera de utmaningar de diskuterar.
Presentationer av gruppdiskussioner (15 min)
• Varje grupp presenterar sina tankar och lösningar på de miljöproblem de diskuterat.
• Klargör hur dessa frågor kan kopplas till individens val och handlingar.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Sammanfatta dagens diskussioner och lösningar.
• Diskutera enkelt hur vi kan tillämpa de lärdomar vi fått i vår vardag för att främja hållbar utveckling.
Aktivitet
Som aktiviteten skall eleverna skriva en reflektion (200 ord) om hur de kan bidra till hållbar utveckling i sin vardag. De ska tänka på både små och stora förändringar och hur dessa kan påverka miljöresultat.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
• Vad innebär begreppet hållbar utveckling?
◦ Svar: Hållbar utveckling innebär att tillgodose behov utan att kompromissa med kommande generationers möjlighet att tillgodose sina behov.
• Nämn ett globalt miljöproblem.
◦ Svar: Klimatförändringar.
• Hur kan våra val påverka miljön?
◦ Svar: Genom vad vi konsumerar, hur vi reser och hur vi hanterar avfall.
• Ge ett exempel på en lösning för att förbättra hållbarheten.
◦ Svar: Återvinning av material eller minskning av plastanvändning.
• Varför är det viktigt att diskutera hållbarhet?
◦ Svar: För att öka medvetenheten om miljöfrågor och främja ansvarstagande beteenden.
Hemläxa
Skriv en uppsats (300 ord) där du beskriver en specifik åtgärd för att förbättra hållbarheten i ditt lokala samhälle. Diskutera potentiella fördelar samt eventuella hinder för att genomföra denna åtgärd.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sig kan välja att forska om en specifik hållbarhetsutmaning i ett annat land. De ska redovisa hur landets kultur och politik påverkar tillvägagångssättet för att hantera den utmaningen. Genom att använda olika källor och exempel får eleverna möjlighet att bredda sin förståelse och perspektiv på globala hållbarhetsfrågor.
Förslag för nästa lektion
Utforska lokala initiativ för hållbar utveckling. I nästa lektion kan vi fokusera på lokala initiativ som främjar hållbarhet. Det är viktigt att förstå hur dessa initiativ kan inspirera till handling på individnivå. Vi bör diskutera betydelsen av lokala insatser och hur eleverna kan bidra till sin egen gemenskap. Kunskapskravet här innefattar att kunna diskutera och formulera tankar om lokala samhällsfrågor.
Förberedelser
• Samla exempel på aktuella globala och lokala miljöfrågor för diskussion.
• Förbered frågor för gruppdiskussioner om hållbarhet.
• Organisera material för den skriftliga reflektionsaktiviteten.