Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Engelska – Identitet och mångfald

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Identitet och mångfald

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta människors identiteter och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Vidare ska vi utforska hur kulturell mångfald berikar samhället och individers liv. Det centrala innehållet syftar till att skapa en förståelse för olika perspektiv och livsvillkor i olika kontexter där engelska används.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna uttrycka sig enkelt och begripligt i olika sammanhang, vilka ska omfatta åsikter, känslor och erfarenheter. Dessutom skall eleven kunna delta i samtal och diskussioner där identitet och kulturell mångfald diskuteras.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till identitet och mångfald (10 min)

• Förklara begrepp som identitet och kulturell mångfald.
• Diskutera varför dessa ämnen är viktiga i dagens samhälle.
• Ge exempel på hur identiteter kan påverkas av olika faktorer.

Gruppdiskussion om kulturell identitet (15 min)

• Dela in klassen i små grupper och ge dem i uppdrag att diskutera vad kulturell identitet betyder för dem.
• Be eleverna att dela med sig av sina egna erfarenheter av hur deras identitet påverkar deras liv.
• Samla insikterna från grupperna till en gemensam klassdiskussion.

Aktivitet: Skapa en identitets berättelse (15 min)

• Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse (200 ord) som handlar om deras egen identitet.
• De ska reflektera över vilka faktorer som har format dem till den person de är idag och vilka kulturella aspekter som är viktiga för dem.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

• Sammanfatta lektionen och vad vi har lärt oss om identitet och mångfald.
• Diskutera hur vi kan vara mer inkluderande och förståelsefulla mot andra med olika bakgrunder.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en personlig reflektion (250 ord) om hur deras kulturella bakgrund har format deras identitet. De ska också fundera på hur de kan vara öppna för andra kulturer och identiteter i sitt dagliga liv. Aktiviteten kopplar till lektionen genom att uppmuntra eleverna att förstå och bejaka sina egna och andras identiteter.

Beräknad tidsåtgång:

30 minuter

Exit-ticket

• Vad betyder identitet för dig?
Svar: Identitet handlar om vem jag är och vad som gör mig unik.
• Ge ett exempel på något som har format din identitet.
Svar: Min familjebakgrund, kultur och intressen.
• Hur kan kulturell mångfald berika ett samhälle?
Svar: Genom att ge nya perspektiv och idéer.
• Varför är det viktigt att förstå andras identiteter?
Svar: För att skapa en mer inkluderande och förstående miljö.
• Hur kan vi uttrycka respekt för andra kulturer?
Svar: Genom att vara öppna och lyssna på andras erfarenheter och berättelser.

Hemläxa

Skriv en uppsats (300 ord) där du utforskar en kultur som är annorlunda än din egen. Beskriv specifika aspekter av kulturen som intresserar dig och vad du har lärt dig om mångfald.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sina kunskaper kan göra en presentation om en specifik kultur eller etnisk grupp. De ska inkludera historia, traditioner, och aktuella frågor. Målet är att bredda sin förståelse för hur kulturell mångfald berikar samhället och att kunna använda engelska för att kommunicera sin kunskap.

Förslag för nästa lektion

Utforska globaliseringens påverkan
I nästa lektion kan vi fokusera på hur globalisering påverkar identiteter och relationer. Det är viktigt för eleverna att förstå hur samhällen influerar varandra genom kulturella utbyten, samt hur detta kan påverka deras förståelse av både egen och andras identitet. Vi kopplar detta till kunskapskravet om att kunna uttrycka sig om kulturella företeelser och mångfald på engelska.

Förberedelser

• Förbered frågor för gruppdiskussioner kring identitet och mångfald.
• Samla exempel på kulturella berättelser och traditioner som kan inspirera eleverna.
• Organisera material för den personliga berättelse aktiviteten och reflektionerna.


Modern Tillbaka-knapp