Lektionsplanering: Migration och dess påverkan på identitet
Årskurs
7
Ämne
Engelska
Tema
Migration och dess påverkan på identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen fokuserar på att analysera hur migration påverkar individers och gruppers identitet, samt hur dessa frågor uttrycks på engelska. Eleverna ska få läsa och diskutera texter relaterade till migration, träna på att formulera sina tankar och åsikter på engelska, samt utforska språket som ett verktyg för att förstå och beskriva dessa erfarenheter.
Betygskriterier
- Eleven kan läsa och förstå texter om migration och identitet.
- Eleven kan delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter på engelska.
- Eleven kan skriva en text där de reflekterar över hur migration påverkar identitet, språkligt och kulturellt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till begreppet migration (10 min)
- Förklara vad migration innebär och diskutera olika typer av migration (exempelvis arbetsmigration, flyktingar, etc.).
- Ställ frågor till klassen på engelska: “What do you think about migration? Have you heard stories about people who have migrated?”.
- Presentera centrala engelska begrepp som “immigration”, “identity”, “cultural diversity”.
Läsundervisning (15 min)
- Dela ut en kort text eller artikel på engelska som handlar om migration och identitet.
- Be eleverna läsa texten och identifiera viktiga ord samt sammanfatta huvudpunkten.
- Diskutera texten som klass och ställ frågor som: “How does migration change a person’s identity?” och “What challenges do migrants face?”.
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge grupperna frågor att diskutera, exempelvis:
- “How do you think language affects identity for migrants?”
- “What can communities do to help migrants feel included?”.
- Uppmuntra eleverna att använda de engelska termer som introducerats, samt uttrycka sina egna åsikter.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera de insikter som framkommit under diskussionerna.
- Be grupperna dela med sig av en punkt som de tycker är viktigast angående migration och identitet: “What is one important thing we learned today?”.
Diskussionsfrågor
- Why is it important to understand the experiences of migrants?
- How does migration influence cultural identity?
- What role does language play in shaping a migrant’s identity?
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort reflektion (200-300 ord) på engelska om en personlighet (real eller fiktiv) som har migrerat och hur denna person har påverkats av sin nya identitet. Reflektionen ska inkludera deras tankar om hur språk och kultur har bidragit till denna förändring.
Exit-ticket
- What did you learn today about migration that surprised you?
- How can migration affect an individual’s identity, in your opinion?
- Can you think of a positive story about migration? Share it with a classmate.
- What language difficulties do you think migrants may face?
- How can discussions about migration be beneficial in our class or community?
Hemuppgift
Eleverna ska göra en presentation (5-10 minuter) på engelska om ett land med stor migration och hur migrationsprocessen påverkar identiteten i det landet. De ska inkludera information.