Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Passiv röst
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna en förståelse för skillnaderna mellan aktiv och passiv röst samt deras användning i olika sammanhang. Eleverna ska lära sig att använda passiv röst korrekt för att uttrycka handlingar där fokus ligger på den som påverkas av handlingen snarare än den som utför den.
Kunskapskrav
Eleven kan använda passiv röst i sina skriftliga och muntliga texter. De förstår och kan identifiera när det är lämpligt att använda passiv röst och hur den påverkar meningens struktur och betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till passiv röst (10 min)
• Förklara vad passiv röst är och skillnaden mellan aktiv och passiv röst.
◦ Aktiv röst: “The chef cooks the meal.”
◦ Passiv röst: “The meal is cooked by the chef.”
• Diskutera varför man ibland använder passiv röst, exempelvis för att fokusera på resultatet av en handling eller när den som utför handlingen är okänd eller irrelevant.
Struktur och bildning av passiv röst (15 min)
• Gå igenom strukturen för att konstruera passiva meningar:
◦ Formeln är “am/is/are + past participle + (by + agent)”.
◦ Genomgå exempel (t.ex. “The book was written by the author”).
• Beskriv hur tempus förändras i passiv röst beroende på aktiv röstens tid (t.ex. “He cleans the room” – “The room is cleaned”).
Praktisk övning: Omvandla meningar (15 min)
• Ge eleverna en lista med aktiva meningar som de ska omvandla till passiv röst. Låt dem arbeta individuellt eller i par för att diskutera sina svar.
• Gå igenom några exempel och förklara eventuella missförstånd.
Aktivitet: Skriva meningar i passiv röst (15 min)
• Be eleverna att skriva en kort berättelse (4-6 meningar) där de använder passiv röst. Exempel på teman kan vara hur något produceras (exempelvis “The cake was baked”) eller hur något skapas (exempelvis “The art was created”).
• Låt några elever läsa sina meningar högt för klassen.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta de lärdomar som gjorts om passiv röst och dess användning. Diskutera varför det kan vara värdefullt i både tal och skrivande.
• Ställ frågor för att kontrollera förståelse och uppmuntra till att dela erfarenheter.
Aktivitet
Eleverna ska presentera sina passiva meningar för klassen. Efter presentationen ges utrymme för frågor och kommentarer kring hur passiv röst används i deras exempel. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är passiv röst? (Svar: En form där fokus ligger på den som påverkas av en handling istället för den som utför den.)
• Hur omvandlar man en aktiv mening till en passiv mening? (Svar: Man gör subjektet till objekt och ändrar verbet till passiv form.)
• Ge ett exempel på en passiv mening. (Exempel: “The letters were sent.”)
• När kan det vara bra att använda passiv röst? (Öppen fråga)
• Vad tyckte du var mest intressant med lektionen om passiv röst? (Öppen fråga)
Hemläxa
Skriv fem meningar i aktiv röst och omvandla dem till passiv röst. Använd olika subjekt och situationer för att praktisera.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppgift att läsa en artikel eller en berättelse och identifiera passiva konstruktioner. De ska skriva ner dem och diskutera varför författaren har valt att använda passiv röst i specifika meningar.
Förslag för nästa lektion
Tema: Pronomens roll i meningsstrukturen
I nästa lektion kan fokus ligga på pronomen och deras användning i meningsstrukturen. Eleverna kommer att lära sig olika typer av pronomen och hur de används för att göra språket mer flytande och varierat.
Förberedelser
• Samla exempel på meningar, både aktiva och passiva, för att använda under genomgångarna.
• Förbereda övningar för att praktisera omvandlingar mellan aktiv och passiv röst.
• Se till att det finns tillgång till material för fördjupningsuppgifter och reflekterande skrivande.