Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Poeter och deras stilar
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utforska och analysera verk av olika poeter för att förstå hur språk och stilistiska val påverkar en texts innehåll och känsla. Genom att studera poeter kommer eleverna att få inspiration till sitt eget skrivande och utveckla sin analytiska förmåga.
Centralt innehåll
Eleven kan analysera och reflektera över teman och stilar i olika poetiska texter. De kan också skapa egna poetiska verk inspirerade av de studerade poeterna.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till poesi och poeter (10 min)
• Förklara syftet med att studera poeter och deras stilar. Diskutera hur poeter använder språket för att förmedla känslor, teman och budskap.
• Ge exempel på kända poeter, som William Shakespeare, Emily Dickinson, och Robert Frost, och kort beskrivning av deras stilar.
Genomgång av stilistiska verktyg (10 min)
• Gå igenom de stilistiska verktyg som poeter ofta använder, såsom metaforer, alliterationer, onomatopoeia och imagery.
• Använd korta utdrag från kända dikter för att visa hur dessa verktyg används i praktiken.
Analys av en poetisk text (15 min)
• Välj en kort och välkänd dikt och läs den tillsammans med klassen. Diskutera dikten i helklass, fråga eleverna vad de tycker handlar om och vilka bilder och känslor den väcker.
• Låt eleverna analysera teman, stil och känslor som författaren försöker förmedla.
Aktivitet: Skriva inspirerad av en poet (15 min)
• Låt eleverna välja en poet som de beundrar och skriva en egen dikt i den stilen. Uppmana dem att använda minst två av de stilistiska verktyg som diskuterats.
• Ge dem tid att skriva och förbereda sin dikt för presentation.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta vad som lärts under lektionen om poeter och deras stilar.
• Diskutera hur eleverna kan använda de tekniker de lärt sig i sina egna skrivprojekt.
Aktivitet
Eleverna ska dela sina dikter i små grupper och ge varandra feedback. De ska diskutera vilka stilistiska verktyg som användes och hur effektivt de togs upp i den nya dikten. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vilken poet valde du att inspireras av? (Öppen fråga)
• Nämn ett stilistiskt verktyg du använde i din dikt. (Exempel: Metafor)
• Hur påverkade den studerade dikten ditt eget skrivande? (Öppen fråga)
• Vad tyckte du var mest intressant med att skriva i en annan poets stil? (Öppen fråga)
• Ge ett exempel på ett tema som du utforskade i din dikt. (Öppen fråga)
Hemläxa
Skriv en reflektion (5-7 meningar) om din erfarenhet av att skriva en dikt inspirerad av en poet. Diskutera vilka svårigheter du stötte på och vad du tyckte var mest givande.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att göra en presentation om en specifik poet och deras stil. De ska inkludera exempel på diktspråk, tema och stil, samt presentera sina insikter för klassen i en kort redovisning.
Förslag för nästa lektion
Tema: Teman i poesi
I nästa lektion kan fokus ligga på att utforska olika teman som förekommer i poesi, såsom kärlek, natur, sorg och glädje. Eleverna kommer att analysera hur dessa teman presenteras i olika dikter och hur de kan implementeras i sitt eget skrivande.
Förberedelser
• Samla exempel på dikter från olika poeter och tema för diskussion och analys.
• Förbereda arbetsark med frågor som kan hjälpa eleverna analysera poetiska verk.
• Säkerställa tillgång till teknologiska verktyg för presentationer om poeter.