Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Engelska – Prepositioner och deras användning

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Engelska

Tema: Prepositioner och deras användning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna en fördjupad förståelse av prepositioner och deras funktion i meningar. Genom att lära sig använda prepositioner korrekt kommer eleverna att kunna uttrycka sig mer precist och förbättra sina skriv- och talfärdigheter.

Kunskapskrav

Eleven kan använda prepositioner korrekt i olika sammanhang och formulera meningar som tydligt anger placering och relationer mellan objekt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till prepositioner (10 min)

• Förklara vad prepositioner är och deras funktion att beskriva förhållandet mellan olika saker i en mening. Ge exempel på vanliga prepositioner såsom “in,” “on,” “at,” “under,” och “between.”

• Använd visualiseringar (bilder eller objekt) för att illustrera prepositionernas betydelse.

Olika typer av prepositioner (10 min)

• Gå igenom olika typer av prepositioner: prepositioner av plats, tid och riktning.

◦ Exempel: “The cat is under the table” (plats), “I will meet you at noon” (tid), och “She walked to the park” (riktning).

• Diskutera hur prepositioner används relaterat till substantiv, pronomen och andra fraser.

Aktivitet: Prepositionsövning (15 min)

• Dela ut meningar till eleverna där vissa prepositioner saknas. Be dem att fylla i rätt preposition baserat på kontexten.

• Gå sedan igenom övningen tillsammans, ställ frågor och diskutera varför vissa prepositioner används i specifika meningar.

Gruppaktivitet: Prepositionsal (15 min)

• Dela in klassen i små grupper och ge dem ett uppdrag att skapa en kort berättelse eller dialog där de använder minst 5 olika prepositioner. De ska sedan spela upp dialogen för klassen.

• Uppmuntra dem att vara kreativa och använda deras nyfunna kunskap om prepositioner i sitt skriftspråk.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om prepositioner och deras betydelse. Diskutera hur korrekt användning av prepositioner kan förbättra deras språk och skrivande.

• Fråga eleverna om de har några frågor eller funderingar kring ämnet.

Aktivitet

Eleverna ska presentera sina berättelser eller dialoger för klassen. Fokus ska ligga på att använda prepositionerna korrekt och tydligt så att de andra eleverna kan förstå relationerna mellan objekten i deras berättelser. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vad är en preposition? (Svar: Ett ord som beskriver förhållandet mellan saker.)

• Nämn tre exempel på prepositioner av plats. (Exempel: On, under, next to.)

• Hur kan prepositioner förändra betydelsen i en mening? (Öppen fråga)

• Ge ett exempel på en mening där en preposition används korrekt. (Exempel: “The book is on the table.”)

• Vad tyckte du var mest utmanande med att använda prepositioner? (Öppen fråga)

Hemläxa

Skriv en kort text (5-7 meningar) där du beskriver ett rum i ditt hus eller din skola, och använd minst fem olika prepositioner för att beskriva var saker befinner sig. Tänk på att vara detaljerad och tydlig.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska läsa en kort berättelse och identifiera alla prepositioner de hittar. De ska sedan analysera hur dessa prepositioner bidrar till att måla en bild av scenen och relationerna mellan objekten.

Förslag för nästa lektion

Tema: Aktiv och passiv röst. I nästa lektion kan fokus ligga på att förstå skillnaderna mellan aktiv och passiv röst. Eleverna kommer att lära sig hur och när man använder båda formerna för att effektivt kommunicera sina avsikter i engelska.

Förberedelser

• Samla exempel på meningar med prepositioner för genomgångar och övningar.

• Förbereda material för gruppaktiviteter och presentationer.

• Se till att det finns tillgång till resurser för fördjupningsuppgiften.


Modern Tillbaka-knapp