En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Engelska – Skriva berättelser

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Skriva berättelser

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att skapa och strukturera sina egna berättelser. Genom att använda olika skrivtekniska verktyg, som direkt och indirekt tal, ska eleverna lära sig att göra sina berättelser mer intressanta och dynamiska.

Centralt innehåll

Eleven kan skriva sammanhängande och intressanta berättelser med en tydlig struktur. De kan använda stilistiska verktyg och varierande språk för att förbättra sina texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättelsestruktur (10 min)

Förklara vikten av en tydlig berättelsestruktur som inkluderar en inledning, handling och avslutning. Gå igenom hur dessa delar fungerar tillsammans för att skapa en fängslande berättelse.

Diskutera hur man kan använda direkt och indirekt tal för att ge liv åt karaktärerna och handlingen.

Att utveckla karaktärer (10 min)

Diskutera hur man skapar intressanta karaktärer. Prata om hur beskrivning av karaktärens utseende, egenskaper och motivationer kan göras.

Ge exempel på hur man kan använda adjektiv och adverb för att förstärka karaktärernas egenskaper (t.ex. “The clever girl quickly devised a plan.”).

Praktisk övning: Karaktärsskapande (15 min)

Be eleverna att skapa en huvudkaraktär för sin berättelse. De ska skriva ner karaktärens namn, ålder, utseende, personlighet och en kort bakgrund.

Låt dem diskutera sina karaktärer i små grupper för att få feedback och idéer.

Aktivitet: Skriva en berättelse (20 min)

Ge eleverna tid att börja skriva sin berättelse, där de använder sina skapade karaktärer. Berättelsen ska inkludera både direkt och indirekt tal.

Uppmana dem att tänka på dialoger och hur dessa kan användas för att driva handlingen framåt och för att utveckla karaktärerna.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om berättelsestruktur och karaktärsbildning. Diskutera hur användningen av direkt och indirekt tal kan förbättra deras texter.

Fråga eleverna om deras erfarenheter av skrivandet och vad de tycker är utmanande.

Aktivitet

Eleverna ska fortsätta arbeta med sina berättelser och få tid att dela med sig av sina första utkast i par. De ska ge varandra feedback om hur effektivt direkt och indirekt tal används och ge tips på hur berättelsen kan förbättras. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

Vad är en viktig del av en berättelse? (Svar: En tydlig struktur med inledning, handling och avslutning.)

Hur kan direkt tal användas i en berättelse? (Svar: För att visa dialog mellan karaktärer.)

Vad lärde du dig om att skapa intressanta karaktärer? (Öppen fråga)

Ge ett exempel på hur du kan använda adverb i din berättelse. (Öppen fråga)

Vad tyckte du var roligast med dagens skrivaktivitet? (Öppen fråga)

Hemläxa

Fortsätt skriva på din berättelse och se till att inkludera feedback från klasskamraterna. Skriv klart berättelsen och förbered dig på att dela den med klassen nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få en fördjupningsuppgift där de ska skapa en illustrerad berättelse, där de kombinerar text med bilder eller illustrationer. De ska tänka på att använda olika stilistiska verktyg och direkt/indirekt tal i sina texter för att göra berättelsen mer levande.

Förslag för nästa lektion

Tema: Introduktion till poetisk skrivning. I nästa lektion kan fokus ligga på att introducera poetisk skrivning. Eleverna kommer att få lära sig om olika typer av poesi och språkliga verktyg som används för att skapa stämningar och känslor i litteraturen.

Förberedelser

Samla exempel på berättelser som använder direkt och indirekt tal för att använda som exempel.

Förbereda material för den fördjupningsuppgift som involverar illustrerad berättelse.

Göra en lista över stilistiska verktyg att diskutera under skrivövningarna.


×