Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Engelska
Tema: Tema och motiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Litteratur, olika typer av texter och deras uppbyggnad. | Eleven kan läsa och förstå skönlitterära texter samt redogöra för innehåll och budskap. |
Estetiska upplevelser och värden kopplat till litteratur och andra konstarter. | Eleven kan diskutera innehåll och budskap i skönlitterära texter. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till teman och motiv (10 min)
- Definiera vad ett tema är och ge exempel.
- Diskutera skillnaden mellan tema och motiv.
- Visa exempel på teman i litteraturen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Varje grupp diskuterar ett tema från en förekommande bok.
- Samla grupperna för att dela med sig av sina diskussioner.
3. Analys av vald text (15 min)
- Välj en text som innehåller tydliga teman.
- Läs gemensamt och analysera texten för att identifiera teman.
- Diskutera hur dessa teman kan relatera till verkliga livet.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Be eleverna reflektera över de diskuterade teman.
- Sammanfatta lektionen och ställ frågor för att stimulera eftertanke.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Tema: Teman kan vara universella och återspeglar livserfarenheter, exempelvis kärlek, vänskap och mod. Diskussioner kring teman hjälper eleverna att relatera texten till sina egna liv.
- Motiv: Motiv är specifika element eller bilder som stödjer temat. Det kan vara symbolik i handlingar, platser eller karaktärer som belyser temat.
- Literära exempel: Genom att analysera olika litterära exempel kan elever idka en djupare förståelse för hur författare använder teman och motiv i sin skrivelse.
- Kritisk analys: Eleverna lär sig vikten av kritisk analys av text och att kunna se bortom ytan i litteraturens budskap.
- Skrivande: Att få eleverna att skriva egna texter baserat på teman de lärt sig kan stärka deras förståelse och uttrycksförmåga.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tema | Det centrala ämnet eller budskapet i en text. | Från grekiska “thema”, vilket betyder “ämne” eller “rado” |
Motiv | Återkommande inslag eller bilder som illustrerar temat. | Från latin “motiva”, som betyder “anledning” eller “drivkraft” |
Symbol | En representation av en idé, känsla eller sak; något som står för något annat. | Från grekiska “symbolon”, vilket betydde “sammanfoga”. |
Analys | Att bryta ner ett ämne i dess beståndsdelar för att förstå dess struktur och betydelse. | Från grekiska “analusis”, vilket betyder “upplösning”. |
Litteratur | Skriven eller talad konst i form av en berättelse, poesi, eller drama. | Från latin “literatura”, vilket refererar till skrivande i allmänhet. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka teman känner ni igen från era egna liv och hur kan de kopplas till berättelser ni läst?
- B. Hur påverkar ett tema er förståelse av en karaktär i en berättelse?
- C. Kan man ha flera teman i en och samma text? Ge exempel och diskutera.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och varje grupp ska välja ett tema som de tycker är intressant. De ska sedan skapa en kort presentation där de kopplar temat till en eller flera texter de läst. Presentationen ska innehålla exempel på hur temat framträder i texten och diskutera dess relevans. Varje grupp får 10 minuter för att förbereda sin presentation och 5 minuter för att presentera.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är ett tema? | Det centrala ämnet i en text. |
2. Vad är skillnaden mellan tema och motiv? | Temat är det övergripande, motiv är specifika exempel som stödjer temat. |
3. Ge ett exempel på ett tema från en bok. | Exempel kan vara kärlek eller vänskap. |
4. Hur kan ni identifiera ett tema i en text? | Genom att analysera karaktärer och händelser. |
5. Vad betyder symbolik i litteraturen? | Användning av symboler för att representera idéer. |
6. Varför är teman viktiga i litteratur? | De hjälper oss att förstå budskapet och koppla till vårt liv. |
7. Hur kan vi använda teman i vår egen skrivning? | Genom att välja teman som vi vill utforska i våra texter. |
8. Hur kan vi se teman i vår vardag? | Genom att reflektera över våra upplevelser och relationer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text (1–2 A4-sidor) där de väljer ett tema och kopplar det till minst två olika litterära verk de har läst. De ska diskutera hur detta tema framträder i verken och ge exempel. Texten ska också innehålla elevernas egna reflektioner kring temat och hur det relaterar till platser i deras liv.
Citat
”Books are a uniquely portable magic.” – Stephen King (2001)
Detta citat belyser den kraft och den påverkan litteratur kan ha i våra liv, och hur böcker kan transportera oss till andra världar och perspektiv. Det kopplar till lektionen genom att påminna oss om litteraturens betydelse i vår vardag och dess förmåga att utforska teman och livserfarenheter.