Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Vardagliga situationer och sociala relationer
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska handla om aktuella och för eleven bekanta ämnesområden, såsom vardagliga situationer och sociala relationer. Eleverna ska få möjlighet att diskutera och uttrycka sina åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner. Dessutom skall de lära sig om traditioner och kulturella företeelser i olika sammanhang där engelska används.
Centralt innehåll
I muntliga framställningar skall eleverna kunna formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar. Eleven ska kunna uttrycka sig med hjälp av ord och fraser i interaktion och använda strategier som underlättar kommunikationen. Eleven ska också kunna kommentera förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat (10 min)
• Förklara vad temat “Vardagliga situationer och sociala relationer” innebär.
• Ge exempel på olika vardagliga situationer där engelska används, t.ex. att handla, umgås med vänner och skolan.
• Diskutera vikten av att kunna uttrycka sig om sina känslor och åsikter.
Grupptal om vardagliga situationer (15 min)
• Dela upp klassen i små grupper och ge varje grupp ett scenario (t.ex. att beställa mat, planera en aktivitet).
• Eleverna ska diskutera och förbereda en kort presentation om situationen.
• Be grupperna att tänka igenom hur de skulle uttrycka sina känslor och åsikter i situationen.
Presentationer och feedback (15 min)
• Låt grupperna presentera sina scenarier för klassen.
• Efter varje presentation, diskutera som klass vad som gick bra och vad som kan förbättras.
• Fokusera på språkanvändning och interaktion.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Sammanfatta lektionens innehåll och de lärdomar som dragits från gruppdiskussionerna.
• Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och reflektera över vad de har lärt sig.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en kort dialog (200 ord) som utspelar sig i en vardaglig situation, t.ex. att träffa en vän på stan. De ska fokusera på att uttrycka känslor och åsikter i dialogen. Denna aktivitet kopplar till lektionens tema genom att eleverna får praktisera språket i en realistisk och igenkännbar kontext.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
• Vilken typ av vardagliga situationer diskuterade vi idag?
◦ Svar: Vi diskuterade situationer som att handla, umgås och skolan.
• Vad innebär det att uttrycka sina känslor i engelska?
◦ Svar: Det innebär att kunna berätta hur man känner om något på engelska.
• Ge ett exempel på en fras du kan använda i en social situation.
◦ Svar: “I would like to.” eller “I feel happy about.”
• Hur kan vi förbättra vår sociala interaktion på engelska?
◦ Svar: Genom att öva samtal och använda nya ord.
• Varför är det viktigt att förstå kulturella skillnader i vardagliga situationer?
◦ Svar: För att kunna kommunicera effektivt och undvika missförstånd.
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (250 ord) om ett av dina favoritminnen som utspelar sig i en vardaglig situation. Beskriv vad som hände och hur du kände.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna utföra en rollspelsaktivitet där de ska gestalta en vardaglig situation från en annan kultur. Genom att byta roller och använda autentiska fraser kan eleverna utforska kulturella skillnader och likheter, vilket ger dem möjlighet att visa högre språklig medvetenhet och interaktion.
Förslag för nästa lektion
Fördjupning av sociala relationer. I nästa lektion kan vi fokusera på hur man bygger och upprätthåller relationer på engelska. Det är relevant att diskutera hur man kan uttrycka sig i olika sociala sammanhang och hur man kan bemöta olika reaktioner. Kunskapskrav som är aktuella innefattar att eleverna ska kunna uttrycka sig klart och relevant i olika sociala situationer.
Förberedelser
• Förbered exempel på vardagliga situationer att diskutera med klassen.
• Skapa grupperingarna för presentationsaktiviteterna.
• Organisera material för dialogskrivning och presentationer.