En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Geografi – Kartkunskap

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Geografi

Tema: Kartkunskap

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll täcker kartans tecken, symboler och skala, samt hur man använder olika typer av kartor, som topografiska kartor och tematiska kartor. Fokus ligger också på att förstå geografiska begrepp och kunna läsa av olika kartprojektionsmetoder.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda och förklara kartans tecken och symboler, samt kunna göra grundläggande analyser av kartors information och förhållanden mellan platsers läge och deras omgivning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kartkunskap (10 min)
  • Presentera lektionens mål och syfte för eleverna.
  • Förklara vad kartor används till och ge exempel på olika karttyper.
  • Diskutera vikten av att kunna läsa och förstå kartor i vardagen och i geografiska sammanhang.
Genomgång av kartans delar (15 min)
  • Beskriv de viktigaste delarna av en karta, inklusive titel, teckenförklaring, skala och riktning.
  • Visa konkreta exempel på kartor och identifiera dessa delar tillsammans med eleverna.
  • Diskutera skillnaden mellan kartprojektioner och deras användning.
Aktiv handledning med kartuppgifter (15 min)
  • Dela ut en enkel topografisk karta till varje elev eller grupp av elever.
  • Gå igenom övningar där eleverna får identifiera platser och använda kartans teckenförklaring.
  • Ställ frågor och ge stöd individuellt när eleverna arbetar med kartan.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta vad som har tagits upp under lektionen.
  • Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig om kartkunskap.
  • Diskutera hur kartor kan hjälpa till att förstå vår omvärld bättre.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om tre skapa en egen karta över en fiktiv ö, där de ska inkludera olika typer av symboler, en skala och en legendar. De måste också skriva korta beskrivningar av de olika områdena på ön. Aktiviteten kopplar till lektionens tema genom att eleverna tillämpar sina kunskaper om kartans delar och symboler för att skapa en egen karta. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en legend och vilken funktion har den på en karta?
    Svar: En legend förklarar kartans symboler och vad de representerar.
  • Hur kan man avgöra avstånd mellan platser på en karta?
    Svar: Genom att använda kartans skala.
  • Nämn två olika typer av kartor.
    Svar: Topografiska kartor och tematiska kartor.
  • Varför används olika kartprojektioner?
    Svar: För att visa jordens yta på olika sätt, beroende på vilket område man vill fokusera på och vilka egenskaper man vill bevara.
  • Vad innebär det att en karta är “viktig”?
    Svar: Att den ger användbar information och påvisar geografiska förhållanden tydligt.

Hemläxa

Skriv en kort text på 200 ord där du beskriver hur du använde kartor under en utflykt eller resa. Reflektera över hur kartan hjälpte dig att navigera och planera.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att analysera och jämföra olika kartprojektioner. De ska välja två projektioner och skriva en analytisk text där de utforskar fördelar och nackdelar med var och en, samt diskutera i vilka sammanhang de olika projektionerna är mest användbara.

Förslag för nästa lektion

Olika typer av kartor

I nästa lektion bör vi djupdyka i de olika typerna av kartor och deras specifika användningsområden. Det är viktigt att eleverna förstår hur man väljer rätt karta för olika syften, till exempel för resor, studier av befolkningsfördelning och miljöförändringar. Sådan kunskap är relevant för att uppfylla krav på att kunna tillämpa kartkunskap praktiskt i olika sammanhang.

Förberedelser

  • Förbered exempel på olika kartor att visa under lektionen.
  • Dela ut kartor och material för gruppaktiviteten.
  • Skapa ett konkret exempel av en egenfiktiv karta för att demonstrera för eleverna.

×