En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Geografi – Klimat

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Klimat

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att arbeta med klimatets betydelse för människan och miljön. Eleverna kommer att få en grundläggande förståelse för olika klimatzoner och hur dessa påverkar livsvillkoren i olika delar av världen. Vi kommer att reflektera över klimatförändringar och deras effekter och koppla detta till aktuella händelser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på hur människans aktiviteter påverkar klimatet och visa grundläggande kunskaper om olika klimatzoner och deras kännetecken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till klimat (10 min)

– Förklara vad klimat är och hur det skiljer sig från väder.
– Ge en översikt av de olika klimatzonerna på jorden, såsom tropiskt, tempererat och polart klimat.
– Använd en världskarta för att visa var dessa klimatzoner finns.

Effekter av klimatförändringar (15 min)

– Diskutera vad klimatförändringar innebär och vad som orsakar dem.
– Presentera statistik och nyheter om hur klimatförändringar påverkar olika platser i världen.
– Ge exempel på både positiva och negativa effekter av klimatförändringar.

Diskussion och reflektion (15 min)

– Dela in eleverna i små grupper och ge dem specifika frågor att diskutera kring klimatets påverkan på samhällen.
– Samla in gruppernas åsikter och diskutera dem i helklass.
– Främja en öppen dialog där eleverna kan dela sina tankar och frågor.

Sammanfattning och avslutning (10 min)

– Sammanfatta lektionens huvudpunkter och betona vikten av att förstå klimat.
– Ge utrymme för elevfrågor och klargör eventuella oklarheter.
– Förbered eleverna för nästa lektion genom att antyda att vi kommer att titta närmare på hur vissa länder hanterar sina klimatutmaningar.

Aktivitet

Eleverna kommer att utföra en projektaktivitet där de skapar en affisch som visar en specifik klimatzon. Affischen ska innehålla information om klimatets egenskaper, typer av växter och djur som lever där samt hur människor lever i det klimatet. Detta arbete hjälper dem att tillämpa och visa sina kunskaper om klimatzoner. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är skillnaden mellan klimat och väder?
Svar: Klimat refererar till de långsiktiga vädermönstren i ett område, medan väder är kortsiktiga variationer.

– Nämn tre klimatzoner.
Svar: Tropiskt, tempererat och polart klimat.

– Vad orsakar klimatförändringar?
Svar: Människans aktiviteter såsom förbränning av fossila bränslen, avskogning och industriell verksamhet.

– Hur påverkar klimatförändringar djur och växter?
Svar: Klimatförändringar kan leda till att arter trängs undan, påverka deras livsmiljöer och förändra sättet de lever på.

– Ge ett exempel på en konsekvens av klimatförändringar.
Svar: Ökningen av havsnivåer kan leda till översvämningar i lågt liggande kustområden.

Hemläxa

Skriv en skriftlig rapport på 200-300 ord där ni beskriver en specifik klimatzon ni har valt samt hur klimatet påverkar livet där.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att forska om en specifik nation och skriva en längre rapport (600-800 ord) om hur landet hanterar sina klimatutmaningar samt vilka åtgärder som vidtas för att motverka negativ påverkan på miljön. Syftet är att ge eleverna möjlighet att närma sig ämnet på djupet och kritiskt analysera globala problem kopplade till klimat.

Förslag för nästa lektion

Klimat och samhälle

I nästa lektion kommer vi att fokusera på sambandet mellan klimat och samhälle, och hur olika länder anpassar sig till sina klimatförhållanden. Detta inkluderar diskussioner om hur samhällen kan bli mer hållbara och minska sin klimatpåverkan. Aktuellt kunskapskrav som gäller är att kunna förklara hur människors livsvillkor påverkas av det klimat som råder i olika delar av världen.

Förberedelser

– Förbered en presentation om klimatzonerna inklusive bilder och exempel.
– Samla aktuell statistik och nyheter om klimatförändringar för diskussionsmomentet.
– Förbered material för affischskapande aktiviteten (papper, färger, lim etc.).


×