Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Hem- och konsumentkunskap – Hushållning av resurser i hemmet

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Hushållning av resurser i hemmet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på hur man kan hushålla med resurser i hemmet, inklusive vatten, energi och livsmedel. Eleverna ska lära sig om vikten av att använda dessa resurser effektivt och hur individuella vanor kan påverka både ekonomi och miljö. Diskussioner om praktiska metoder för resurshushållning, som att minska svinn och spara energi, är centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna identifiera och ge exempel på hur man kan hushålla med resurser och hur det påverkar både ekonomin och miljön. De ska också kunna reflektera över sina egna vanor och förstå vikten av att göra medvetna val för att spara resurser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till resurshushållning (10 min)

• Presentera lektionens tema: att förstå hur man hushåller med resurser i hemmet.
• Diskutera med eleverna: “Vad menar vi med resursanvändning?” och “Varför är det viktigt att hushålla med resurser?”
• Ställ frågor om deras egna erfarenheter av att använda resurser, såsom vatten och elektricitet.

Genomgång av resursanvändning (15 min)

• Förklara vikten av att spara vatten och energi och gå igenom konkreta exempel på hur man kan göra detta i hemmet.
• Diskutera hur livsmedelsavfall påverkar miljön och prata om metoder för att minska matsvinn.
• Använd exempel på hushållsapparater som är energisnåla och hur ljudnivåerna kan påverka elräkningen.

Praktisk aktivitet: Resursanvändningsanalys (20 min)

• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att analysera sina egna hem och vardagliga rutiner kring resursanvändning.
• Grupperna ska brainstorma idéer och mål kring hur de kan spara vatten, energi och minska matsvinn.
• Låt grupperna presentera sina slutsatser och förslag för att göra sitt hem mer resurseffektivt.

Sammanfattande diskussion och reflektion (5 min)

• Samla klassen för en reflektion om vad de har lärt sig om resurshushållning.
• Fråga: “Vilka förändringar kan vi göra i vår vardag för att hushålla bättre med resurser?”

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en handlingsplan (minst 150 ord) för hur de kan förändra sina vanor för att hushålla bättre med resurser i sitt hem. De ska inkludera tre specifika åtgärder. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.

Exit-ticket

• Vad betyder resurshushållning?
◦ Att använda och ta vara på resurser på ett effektivt sätt för att minska slöseri.
• Nämn två sätt att spara vatten i hemmet.
◦ Stänga av kranen när man borstar tänderna, installera snålspolande toaletter.
• Hur kan vi minska matsvinn?
◦ Planera måltider och använda rester till nya rätter.
• Vad kan vi göra för att spara energi?
◦ Använda energisnåla lampor och stänga av apparater som inte används.
• Varför är det viktigt att hushålla med resurser?
◦ För att skydda miljön och spara pengar i hushållets ekonomi.

Hemläxa

Eleverna ska observera och dokumentera sin resursanvändning under en vecka. De ska registrera hur mycket vatten och energi de använder och reflektera över sina vanor samt skriva en rapport (minst 200 ord) om vad de kan göra för att förbättra och hushålla mer effektivt med resurser.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan undersöka ett specifikt område kopplat till resurshushållning, såsom vattenförbrukning i olika hushåll eller energibesparande åtgärder i hemmet, och skapa en presentation (minst 500 ord) som utförligt redogör för sina fynd och ger förslag på förbättringar.

Förslag för nästa lektion

Hållbar livsstil och miljömedvetenhet. I nästa lektion kan fokus ligga på hur eleverna kan införa hållbara livsstilsval i sin vardag och i samhället. Eleverna kommer att diskutera hur de kan påverka förändringar i sina egna liv för att stödja en mer hållbar framtid. Kunskapskraven kommer att handla om att reflektera över hur individuella val och engagemang kan bidra till en mer hållbar livsstil.

Förberedelser

• Samla information och exempel på resurshushållning och dess betydelse.
• Förbereda material för gruppaktiviteter och diskussioner.
• Se till att resurser för hemuppgiften är tillgängliga, till exempel åtgärder för resursbesparing.


Modern Tillbaka-knapp
×