Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Hem- och konsumentkunskap – Medvetna konsumtionsval

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tema: Medvetna konsumtionsval

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska fokusera på vikten av medvetna konsumtionsval och hur konsumenter kan påverka sin ekonomi, miljö och samhälle genom sina val. Eleverna ska lära sig att identifiera och jämföra olika produkter och tjänster utifrån kvalitet, pris och etiska aspekter. Diskussioner om hur information och reklam påverkar konsumtionsval är också centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge exempel på hur man kan göra medvetna konsumentval och reflektera över sina egna köpvanor. De ska kunna diskutera och jämföra olika produkter baserat på faktorer som hållbarhet, kvalitet och pris, samt förstå konsekvenserna av sina val.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till medvetna konsumtionsval (10 min)

• Presentera lektionens tema: att förstå och göra medvetna konsumtionsval.

• Diskutera med eleverna: “Vad betyder medvetet val i konsumtion?” och “Hur påverkar våra val miljön och vår ekonomi?”

• Låt dem dela med sig av exempel på när de har gjort medvetna eller omedvetna val.

Genomgång av faktorer att överväga vid konsumtion (15 min)

• Gå igenom de viktigaste faktorerna vid val av produkter, såsom kvalitet, pris, hållbarhet och företags etiska ställningstaganden.

• Analysera hur reklam och information från olika källor kan påverka våra uppfattningar om produkter.

• Ställ frågor som: “Hur kan vi säkerställa att vi gör informerade val?”

Gruppaktivitet: Jämföra produkter (20 min)

• Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att välja en produktkategori (t.ex. schampo, snacks, kläder).

• Grupperna ska jämföra olika produkter inom kategorin och analysera dem utifrån faktorer som kvalitet, pris och miljöpåverkan.

• Låt varje grupp presentera sina slutsatser för klassen och diskutera skillnader och likheter mellan produkterna.

Sammanfattande diskussion och reflektion (5 min)

• Samla klassen för en gemensam reflektion om vad de har lärt sig om medvetna konsumtionsval.

• Fråga: “Hur kan vi använda denna kunskap för att påverka våra egna konsumtionsvanor?”

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en handlingsplan (minst 150 ord) för hur de kan göra mer medvetna konsumtionsval i sin vardag. De ska inkludera tre konkreta åtgärder att vidta. Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.

Exit-ticket

• Vad menas med medvetet konsumtionsval?
◦ Att göra informerade och genomtänkta val om vad man köper.

• Nämn två faktorer att överväga vid val av produkten.
◦ Kvalitet och pris.

• Hur påverkar våra konsumtionsval miljön?
◦ Genom resurshantering och avfallsgenerering.

• Vad kan vi göra för att bli mer medvetna konsumenter?
◦ Forska om produkter och välja hållbara alternativ.

• Ge exempel på en etikett eller certifiering att leta efter på produkter.
◦ Fair Trade, Svanen, KRAV.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (minst 200 ord) om en situation där de har gjort ett medvetet konsumtionsval eller valde att inte köpa något, och vad som ledde till deras beslut. De ska analysera vilka faktorer som påverkade dem.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att göra en djupgående rapport om ett specifikt hållbart och etiskt märke eller produkt. I rapporten ska de diskutera märkets påverkan på miljön och samhället, eventuella utmaningar de står inför, och hur de skiljer sig från sina konkurrenter. Rapporten ska vara minst 500 ord.

Förslag för nästa lektion

Konsumentens rättigheter och skyldigheter. I nästa lektion kommer eleverna att lära sig om konsumenters rättigheter och skyldigheter, inklusive reklamationer, garantier och ångerrätt. Eleverna kommer att diskutera hur de kan försvara sina rättigheter som konsumenter och navigera i konsumentlandskapet med kunskap och självförtroende. Kunskapskraven kommer att handla om att förstå och reflektera över rättigheter och skyldigheter i olika köpsituationer.

Förberedelser

• Samla information och material om medvetna konsumtionsval och jämförelser av produkter.
• Förbereda arbetsmaterial för grupparbete och presenteringsverktyg.
• Se till att resurser för hemuppgiften är tillgängliga, som exempel på hållbara och etiska produkter.


Modern Tillbaka-knapp
×