Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Historia
Tema: Sveriges roll under andra världskriget
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få förståelse för andra världskriget: orsaker, förlopp och konsekvenser, samt hur och varför olika länder engagerade sig i konflikten. | Eleven kan redogöra för och ge exempel på hur olika länder påverkades av andra världskriget. |
Undervisningen ska ge en förståelse för Sveriges neutralitet och de utmaningar landet stod inför under kriget. | Eleven kan förklara och ge exempel på Sveriges politik och agerande under kriget. |
[Lgr22, Historia, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till andra världskriget (10 min)
- Presentera krigets tidslinje och huvudaktörer.
- Diskutera varför kriget bröt ut och vilka faktorer som bidrog.
- Förklara de centrala händelserna under kriget.
- Introducera begreppen axelmakterna och de allierade.
-
Sveriges roll och neutralitet under kriget (15 min)
- Förklara Sveriges neutralitetspolitik och dess konsekvenser.
- Diskutera de svåra val som Sverige stod inför, som att ta emot flyktingar.
- Visa klipp eller citat från historiska källor.
-
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem frågor att diskutera:
- Hur skulle Sverige kunnat agera annorlunda under kriget?
- Vad tycker du om Sveriges beslut att vara neutralt?
- Samla gruppernas tankar och diskutera gemensamt.
-
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och be eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
- Knyt ihop lektionen med hur historia kan påverka nuet och framtiden.
Ämnesinnehåll
- Andra världskrigets orsaker. Det finns flera orsaker till att andra världskriget bröt ut, däribland Versaillesfördragets konsekvenser och de ekonomiska kriser som påverkade Europa under 1930-talet.
- Sveriges neutralitet. Sverige valde en neutral hållning under kriget, vilket möjliggjorde fortsatt handel med båda sidor.
- Frågor om moral och ansvar. Lektionen utmanar eleverna att tänka kritiskt kring Sveriges handlingar – var det rätt eller fel att förbli neutrala?
- Effekter av kriget på Sverige. Trots att Sverige var neutralt påverkades landet starkt av krigets utfall.
- Historiska källor och källkritik. Eleverna uppmanas att använda historiska källor för att bättre förstå Sveriges roll under kriget.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Neutralitet | Att inte delta i eller stödja någon av parterna i en konflikt. | Latin: “neutralis” som betyder “varken”. |
Axelmakt | Länder som stod på Hitlers sida under andra världskriget. | Engelska: “axis”, refererar till den centrala linjen i deras allians. |
Allierade | Länder som enades mot axelmakterna under andra världskriget. | Latin: “alliare”, som betyder “att förena”. |
Krig | En väpnad konflikt mellan olika grupper, stater eller nationer. | Fornsvenska: “kriga”, att strida. |
Holografi | En dokumentation av en persons handlingar eller beslut under konflikten. | Grekiska: “holos” som betyder “hel” och “grapho” som betyder “att skriva”. |
Diskussionsfrågor
- Anser du att Sverige gjorde rätt i att förbli neutralt under andra världskriget? Varför eller varför inte?
- Vilka konsekvenser tror du att Sveriges neutralitet hade för landets framtid och relationer med andra länder efter kriget?
- Hur skulle vårt samhälle se ut idag om Sverige hade valt att gå in i kriget på en av sidorna?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra och ska skapa en tidslinje över de viktigaste händelserna under andra världskriget, med fokus på Sveriges roll. De ska använda sig av olika källor för att hitta information och illustrera tidslinjen. Varje grupp ska presentera sin tidslinje för klassen och på så sätt dela med sig av sina upptäckter.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad var orsaken till andra världskriget? | Versaillefördraget och ekonomiska kriser. |
2. Vilka länder var axelmakter? | Tyskland, Italien och Japan. |
3. Vem var statsminister i Sverige under kriget? | Per Albin Hansson. |
4. Vilka var de allierade? | USA, Storbritannien, Sovjetunionen med flera. |
5. Vad kännetecknar Sveriges neutralitet? | Inga militära interventioner under kriget. |
6. Hur påverkades Sverige av kriget? | Ekonomiskt, socialt och politiskt. |
7. Vilken typ av källor används för att studera kriget? | Historiska dokument, böcker och intervjuer. |
8. Hur kan vi använda källkritik? | Genom att värdera källor och deras ursprung. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna välja att fördjupa sig i ett av de ämnen vi har behandlat under lektionen och förbereda en skriftlig rapport. De kan arbeta med ett av följande teman:
- Sveriges neutralitet under andra världskriget – fördelar och nackdelar.
- En jämförelse av Sveriges och ett annat lands agerande under kriget.
- En djupgående analys av en specifik händelse eller person som var viktig för Sveriges roll under kriget.
Eleverna ska klarlägga sina källor och reflektera över deras betydelse för deras slutsatser.
Citat
“Den som inte lär av historien är dömd att upprepa den.” – George Santayana, 1905. Citatet understryker vikten av att studera historien, särskilt i relation till hur tidigare beslut och handlingar kan påverka nutida och framtida situationer.