Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Intervallträning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande träningslära, särskilt konditionsträning och intervallträning. Eleverna ska få insikt i hur olika träningsmetoder påverkar den fysiska förmågan och hälsan, däribland pulshöjande övningar och hur man får upp konditionen genom intervallträning (Lgr22).

Kunskapskrav

Eleven genomför rörelseaktiviteter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika fysiska sammanhang och anpassar sina rörelser till viss del till syftet med aktiviteterna.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till intervallträning (10 min)

– Förklara konceptet intervallträning och dess betydelse för konditionsträning.
– Diskutera hur intervallträning kan anpassas ske individuellt beroende på elevens nivå.
– Visa exempel på olika intervaller och hur de kan variera i intensitet och längd.

Genomgång av säkerhet och teknik (15 min)

– Gå igenom viktiga säkerhetsaspekter vid intervallträning, inklusive uppvärmning och nedvarvning.
– Demonstrera rätt teknik för övningar som används i intervallträning för att förebygga skador.
– Diskutera vikten av att lyssna på sin kropp under träning.

Uppdelning i grupper för praktisk tillämpning (15 min)

– Dela in klassen i mindre grupper för att genomföra planerade intervallpass.
– Ge varje grupp ett specifikt schema för deras intervallträning.
– Övervaka och ge feedback under övningarna för att säkerställa korrekt teknik.

Nedvarvning och reflektion (5 min)

– Leda en gemensam nedvarvning efter intervallträningen.
– Diskutera med eleverna hur de kände under träningen och skillnaderna mellan lätt och hög intensitet.

Avslutande sammanfattning och frågor (5 min)

– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Öppna upp för frågor och ge möjlighet för eleverna att dela sina tankar om intervallträning.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får genomföra en 20-minuters intervallträning. Varje grupp ägnar sig åt olika övningar (t.ex. löpning, cykling, eller stationära övningar) i olika intervall. Denna aktivitet hjälper eleverna att praktiskt tillämpa sin nyvunna kunskap om intervallträning och hur olika övningar kan påverka puls och kondition.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

1. Vad är intervallträning?
Svar: En träningsmetod där man växlar mellan hög och låg intensitet.

2. Varför är uppvärmning viktigt före träning?
Svar: För att förbereda kroppen och minska risken för skador.

3. Ge ett exempel på en övning som kan ingå i ett intervallpass.
Svar: Sprint, burpees eller cykling.

4. Hur kan man anpassa intervallträning?
Svar: Genom att justera längd och intensitet efter individuell nivå.

5. Vad är målet med intervallträning?
Svar: Att förbättra konditionen och styrkan genom växling av intensitet.

Hemläxa

Skriv en kort reflektion (150-200 ord) om hur du kan använda intervallträning i din egen träning. Beskriv övningar du skulle vilja inkludera och hur du skulle anpassa dem efter din nivå.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan undersöka och skapa en detaljerad träningsplan för en månad, där de inkluderar intervallträning som en del av sin plan. De ska beskriva syftet med varje pass och utvärdera hur träningen har påverkat deras kondition och fysiska förmåga vid slutet av perioden.

Förslag för nästa lektion

Effektiva träningsmetoder för att förbättra styrka

Den nästa lektionen fokuserar på olika styrketräningsmetoder och hur dessa kan kombineras med konditionsträning, inklusive användning av kroppsvikt och redskap. Detta tema är relevant eftersom det bygger på vad eleverna lärt sig om intervallträning och ger dem en helhetssyn på hur man förbättrar sin övergripande fysiska prestation.

Förberedelser

– Förbereda träningsutrustning för intervallträning (koner, matte, stoppur).
– Sätta upp olika träningsstationer för praktiska övningar.
– Planera och skriva ut träningsscheman för grupperna.