Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Musik – Musik och identitet

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Musik och identitet genom praktiskt skapande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att förstå och utforska hur musik kan vara ett uttryck för identitet. Detta omfattar att skapa och framföra egna musikaliska verk som speglar deras personliga upplevelser och identiteter genom olika genrer och stilar.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa musik med hjälp av olika tekniker och instrument, samt framföra sina egna kompositioner. Eleven kan också koppla sina musikaliska verk till personliga och samhälleliga upplevelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musik och identitet (10 min)

  • Diskutera hur musik kan reflektera vår identitet, inklusive kulturell, social och personlig identitet.
  • Ge exempel på låtar eller artister som framhåller speciella identiteter eller erfarenheter.
  • Fråga eleverna om deras egna musikaliska preferenser och hur dessa relaterar till deras identitet.

Skapande av musikstycke (20 min)

  • Dela in klassen i grupper och be dem skapa ett kort musikstycke som de anser representerar deras identitet.
  • Grupperna kan välja att använda instrument, sång och digitala verktyg för att skapa musiken.
  • Ge dem tips och riktlinjer för att tänka på i kompositionen, såsom struktur, dynamik och känsla.

Framförande av skapade stycken (15 min)

  • Låt varje grupp framföra sitt skapade stycke för klassen.
  • Efter varje framförande, diskutera med klassen vad som var identitetsskapande i musiken och vad de kände under framträdandet.

Reflektion och avslutning (5 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera hur musik kan vara en viktig del av identitetsutveckling.
  • Låt eleverna dela med sig av sina reflektioner kring processen och sitt eget stycke.

Aktivitet

Grupperna ska skapa ett kort musikstycke som representerar deras identitet och sedan framföra detta för klassen. De ska också förbereda en kort presentation där de berättar om sitt stycke och hur det speglar deras identitet.

Exit-ticket

  • Hur reflekterar ditt musikstycke din identitet?
  • Svar: (Eleven ger en personlig reflektion.)
  • Vad har du lärt dig om musikens roll i att uttrycka identitet?
  • Svar: (Eleven uttrycker sin insikt.)
  • Nämn en känsla du ville förmedla i ditt musikstycke.
  • Svar: (Eleven beskriver den känslan.)
  • Vilken del av skapandeprocessen tyckte du var mest utmanande?


Modern Tillbaka-knapp