Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Notlära och komposition
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa noter och förstå notsystemet, samt att applicera denna kunskap i skapandet av egna musikaliska kompositioner. Detta inkluderar att skriva enkla melodier och arrangemang.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och förstå noter och skriva egna enkla melodier. Eleven kan också ge exempel på musikaliska komponenter i sina egna kompositioner och reflektera över sin skapandeprocess.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till notsystemet (10 min)
- Diskutera syftet med notsystemet och varför det är viktigt för musiker.
- Gå igenom olika delar av notsystemet, inklusive notlinjer, klavsystem (treble och bass) och hur olika noter representeras.
- Förklara olika typer av pauser och deras betydelse i notläsning.
Övning i att läsa noter (15 min)
- Dela ut enkla notark med melodier och låt eleverna öva på att läsa och spela dem.
- Gå igenom hur eleverna kan identifiera toner och spela dem på sitt instrument.
- Ge individuell feedback och stöd under övningsprocessen.
Introduktion till komposition (20 min)
- Presentera grundläggande riktlinjer för att komponera en enkel melodi, inklusive ackordprogressioner och rytm.
- Låt eleverna bli inspirerade av kända melodier eller låtar de gillar och diskutera hur de kan använda liknande strukturer i sina egna kompositioner.
- Ge dem tid att börja komponera egna melodier och ge stöd under processen.
Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vikten av att kunna läsa noter och dess betydelse i skapandeprocessen.
- Låt eleverna dela med sig av sina inspirerande idéer och vad de har kommit fram till under lektionen.
Aktivitet
Eleverna ska komponera en egen enkel melodi och skriva den i notform. De ska också kunna framföra melodin för klassen eller i mindre grupper.
Exit-ticket
- Vad var en ny insikt du fick om notlära och komposition idag?
- Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
- Vilka svårigheter stötte du på när du arbetade med noter?
- Svar: (Eleven beskriver sina utmaningar.)
- Hur har du använt det du lärt dig idag i din egen musik?
- Svar: (Eleven reflekterar över sin musikaliska process.)
- Vilka element i musiken tycker du är mest intressanta att komponera?
- Svar: (Eleven ger sin åsikt.)
- Skulle du vilja fortsätta att komponera musik? Varför eller varför inte?
- Svar: (Eleven diskuterar sina framtidsplaner.)