Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne eller kurs: Musik
Tema: Skapa och framföra egna låtar i band
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denne lektion syftar till att ge eleverna möjlighet att arbeta praktiskt med att skapa, arrangera och framföra egna låtar i bandformat. Genom att samarbeta och använda sina instrument och sångfärdigheter får eleverna en chans att utveckla sin musikalitet och teamwork.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna skapa en egen låt eller musikstycke, arrangera det för olika instrument och delta aktivt i musikaliska aktiviteter i grupp, inklusive att ge och ta emot feedback.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bandarbete (10 min)
- Diskutera vad det innebär att spela i ett band och vikten av samarbete och kommunikation i musikaliskt skapande.
- Gå igenom gruppernas sammansättning och hur de ska fördela roller som sångare, gitarrist, trummis etc.
- Prata om hur man kan skapa harmonier och arrangemang mellan instrument och röster.
Lyssning och analys av låtar (10 min)
- Spela upp exempel på kända låtar som framställs av band, diskutera arrangemangen, instrumenteringen och sångstrukturen.
- Låt eleverna reflektera över vad som gör musiken effektiv och intressant, och vilken känsla den förmedlar.
Skapa och arrangera musiken (15 min)
- Dela upp eleverna i band med olika instrument och ge dem i uppdrag att komma på en egen låt.
- Låt dem arbeta tillsammans med att skapa melodier och arrangemang, inklusive diskussion om tema, texter och struktur.
- Uppmuntra dem att vara kreativa och tänka på hur de vill framföra sin musik.
Repetition och finslipning (10 min)
- Låt eleverna öva sina låtar i sina grupper. Rör dig runt i klassrummet för att ge feedback och stöd under repetitionsprocessen.
- Påminn dem om att fokusera på dynamik, timing och samspel mellan olika instrument och röster.
Framträdande och reflektion (10 min)
- Låt varje band framföra sin låt för klassen.
- Efter varje framträdande, ge tid för positiv feedback och diskussion om arrangemang, rösthantering och instrumentering.
- Reflektera över samarbetet i bandet och hur de känner sig om att framträda tillsammans.
Aktivitet
Eleverna arbetar i band för att skapa och framföra en egen låt med arrangemang. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om att spela i ett band?
- Hur kändes det att skapa musik tillsammans?
- Vilken del av arbetet var mest utmanande för er?
- Hur idealen om samarbetet inom gruppen?
- Skulle du vilja fortsätta arbeta med låtskrivning och arrangemang i framtiden? Varför?
Hemuppgift
Eleverna ska lyssna på en låt av ett band och skriva en kort reflektion (3-5 meningar) om dess struktur, instrumentering och varför de tycker om den. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.